Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en V70 2009. Idag fick jag en mängd felkoder som inträffade samtidigt: bromsfel - stanna snarast, srs airbag service snarast, försämrad motorprestanda, dstc service erfordras. De har inte uppträtt tidigare. Bromsfel och dstc felkoderna försvann efter ett tag, men övriga är kvar. En stund gick det inte att reglera vindrutetorkarna via spaken, de fortsatte gå oavsett läge på spaken. När jag stannade bilen fortsatte vindrutetorkarna och kupéfläkten att gå i någon minut efter att nyckeln tagits ur. I övrigt gick bilen som den brukar.

Någon idé om vad som kan vara felet?
Starta om så försvinner larmen
Jag hade kollat batteriet först .
Dåligt batteri brukar få en modern bil att bete sig mycket märkligt.
Då felmeddelandena har så olika karraktär så kan du utgå ifrån att dom inte stämmer.

Är batteriet ok så blir det att kolla jordpunkter och kontakter.
Som skrevs ovan: Strömförsörjningsproblem. Något glapp släppte loss flocken med meddelanden. Nu är kontakten OK, så nu är det lugnt. Nästa gång det glappar bryter det löst igen, förmodligen.
Jag tror inte på glapp, då skulle glappet sitta centralt, typ CEM.
Batteriet i bilen är uppåt 5-6 år och har troligen gjort sitt.
(Är bilen en diesel med bränsledriven motorvärmare, så har det gjort sitt.)

Prova att ladda upp batteriet med en extern batteriladdare (exempelvis CTEK), kolla sedan om bilen beter sig normalt.
Om inte, byt batteriet.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]