Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Någon som har bra tips hur man demonterar plastpanelen som sitter på dörrarna på XC70?
På min högerdörr har det blivit en liten springa längst bak som jag stör mig, så jag vill ta bort plasten och sätta på ny fräsch tejp.

Men. Hur får jag bort den utan att orsaka skador på lack, eller plasten för den delen? Upptill sitter den med tejp, nedtill med clips.

Tejpen jag tänkte använda är en UV- ,vatten-, kemikalie- och åldersbeständig tejp som jag hoppas håller bättre än Volvos tejp.
http://www.clasohlson.com/se/Monterings ... me/31-8572

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Alucinor
Började i bakkant där det redan släppt en aning med att försiktigt pilla in ett fiskben för att bända ut plasten nån millimeter så den inte låg an mot lacken. Sen tog jag ett smalt blad från en rakbladskniv och skar tejpen. Sen var det bara att fortsätta, fiskben flyttas fram en bit för att blotta mer tejp. Försiktigt skära tejpen. Fram med fiskbenet, skär osv osv tills man skurit all tejp hela vägen. Hela tiden med trasa/microfiberduk mellan lack och fiskben, och en duk i handen medan jag skar med rakbladet.
När överkanten var loss kunde jag bända ut panelen och ser var clipsen satt. Dessa sprättades loss med mejsel.
av Matfarsan
Vet att detta är en gammal tråd men har drabbats av samma fenomen.
Hur funkade det med tejpen som du länkade till?
Är annars ett alternativ med butylband?
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]