Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AIK
Hej,

Jag har nyss köpt en begagnad V70 D3 -12 och märkte nyss att farthållaren inte vill aktiveras.
Eller rättare sagt den aktiveras på displayen men är man trycker på plustecknet så ska hastigheten låsas och den ska visas på displayen.
Det gör den inte och jag läste tips här på forumet att det kan vara broms eller kopplingspedalen som är lite för långt ner.
Och det verkar det som. För när jag lyfter upp kopplingspedalen lite så fungerar det att låsa in hastigheten.
Något som vet om det går att justera upp pedalen lite och om det är något man kan göra själv eller behöver ta sig till Volvo för att göra?

Med vänlig hälsning

Peter
av Alexas
Om jag inte minns fel så sitter det en hjälpfjäder på kopplingspedalen på V70 som hjälper den upp. Utan den trycks pedalen upp men inte tillräckligt långt. Hjälpfjädern lossnar lätt och/eller blir "slapp".

Jag gissar på att den lossnat :)

Du kan se hjälpfjädern inifrån kupén om du kollar upp på den från fotutrymmet. Lys med ficklampan så kan du säkert se hur det ser ut. Kan vara så att du får ta ner en kåpa som sitter för.
av Alexas
Bild

Där har du kopplingspedalen och där ser du också var hjälpfjädern sitter. Kan såklart vara så att fjädern brutits också men inte så vanligt.
av AIK
Tackar för info.
Är det alltså den vita ganska tjocka delen på din bild som är fjädern?
I så fall verkar jag inte ha någon sådan alls när jag precis gick ut och kikade.

/Peter
av Alexas
Jepp det är den vita tjocka delen som är fjädern. Fattas du den så är det troligtvis därför inte kopplingspedalen trycks upp till sitt uppersta läge. Du kan hitta en på skroten alt. Ny från Volvo. Ligger på runt 300-400 kr och är lätt att trycka dit själv. Volvo ska kunna skriva ut instruktion till dig :)
av Alexas
Cox skrev:Åk tillbaka med bilen och be säljaren åtgärda felet, om det nu inte var en privat affär.
Sant! Är bilen köpt från bilhandlare hade jag nog också krävt att de åtgärdade det åt mig.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]