Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AIK
Hej
Var igår och kikade på en V70 D3 (5 cyl) MY12 som gått ca 12 000 mil.
Den verkade gå bra och såg helt ok ut, men när jag lyfte på plastkåpan ovanpå motorn så såg att att den har läckt lite olja och det gjorde mig så klart mycket skeptisk.
Tyvärr är jag för okunnig om motorer för att förstå vad det är för del som den släppt ut olja från.
Så frågan är om någon här med hjälp av bilden kan se vad det är som verkar läcka olja och om det är farligt eller ej?
Någon som har erfarenhet av bilmodellen som kan tipsa om vad jag bör kolla extra noga innan ev köp?

Med vänlig hälsning

Peter
Bilagor
20150813_142958-002.jpg
Oljelekage
20150813_142958-002.jpg (101.57 KiB) Visad 2759 gånger
av AndS
Det finns alltid lite sådant på bilar. I princip är enda sättet att konstatera större läckage att motortvätta och sedan köra motorn. Ser man då att det trycker ut olja så kan det vara något.
Kolla de främre bussningarna i bakre bärarm, de brukar vara dags att byta efter 10000-12000 mil, på tidigare årsmodeller.
av AIK
Tack för info.
Nu fick jag precis info från säljaren (privat) att den varit på verkstad för att fixa det.
Så här skrev han: "Oljeläckage berodde endast på att slangen mellan motorn och oljefilter inte satt fast ordentligt. Han visade mig att den rörde sig fritt. Han satte på en klämma så att slangen håller sig på plats och rengjorde".

Någon här som vet om det kan stämma och om det är vanligt?

/Peter
av Lövet
Verkar rimligt i alla fall. Den stora runda plastlådan du ser till vänster i bild är just oljefiltret.
av AIK
Tack för snabbt svar.
Ni tror inte att de andra delarna runt där (vad det nu är) som har fått mycket olja på sig har blivit förstörda?

/Peter
av Lövet
Nej, det ska mycket till för att de blivit förstörda. Då sätts det också felkoder vilket skulle göra att motorlampan i instrumentbräda skulle lysa.
AndS skrev:Det finns alltid lite sådant på bilar. I princip är enda sättet att konstatera större läckage att motortvätta och sedan köra motorn. Ser man då att det trycker ut olja så kan det vara något.
Kolla de främre bussningarna i bakre bärarm, de brukar vara dags att byta efter 10000-12000 mil, på tidigare årsmodeller.
Jag servade nyss min XC70 MY12 och som anmärkning skrev verkstaden "bärarmsfästen bak främre slitna bägge sidor". Är detta något som är krångligt att byta eller är det något man byter själv om man är lite händig?
av mortimer
Det är till vevhusventilationen. Hade samma på min upptäckte jag för en vecka sedan; finns en tråd om det här också. Rengjorde allt, delade "ventilen" där den går in i insugsröret (?) och vevade 1varv med vulktejp. O det ser tätt o fint ut än idag. När jag pratade med Volvoverkstaden först så sa de att de brukade limma den, kändes lite fel om man skulle behöva byta den i framtiden. kändes som vanligt fel.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]