Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den 8 stegade har inte dubbelkoppling utan bygger på samma teknik som den 6 stegade.
Användarvisningsbild
av js1
Måste bli ett jä**la växlande hela tiden med 8 steg ?:-/
Gabriel skrev:Om du köper framhjulsdrift får du 8 steg med dubbelkoppling.
Köper du AWD får du 6-steg med äldre teknik.
Dvs du får välja mellan pest eller kolera 8)
Inte är geartronic med 8 steg en dubbelkopplingslåda!
Det är en traditionell momentomvandlare.

Men inte nog med det så finns det även en 6 växlad momentomvandlarlåda till de framhjulsdrivna "mindre" motorerna dvs T4 och D3.

Powershift (dubbelkoppling) tillhör nog numera Volvos historia. Det är bara i lastbilarna den tekniken används.
Nog har väl den nya 8-stegsldan dubbla interna kopplingar men även en momentomvandlare som står för slirandet mot motorn vid växling?

Det bästa av två världar...
Nu rör ni ihop det.
Med dubbelkopplingslåda avses robotiserade manuella lådor, där udda växlar har en lamellkoppling och jämna en annan. Detta medför möjlighet till snabba växlingar, så länge man växlar ett steg i taget, eftersom bilen kan rulla med två växlar ilagda samtidigt. Exempelvis kan man köra på trean, som har sin koppling i ingrepp, samtidigt som fyran ligger i, fast kopplingen är släppt. Växling sker genom att udda kopplingen släpper och jämna går i ingrepp. Sen växlar lådan från trean till femman, samtidigt som man kör på fyran.
Själva växlandet fungerar som i en vanlig manuell låda.

En konventionell automatlåda har istället en momentomvandlare, som tillåter att ingående axel roterar och är hydrauliskt kopplad till växellådan, inte mekaniskt. Mekanisk koppling förekommer bara när så kallad lockup (momentomvandlarlåsning) är aktiv.
Själva växellådan är inte alls konstruerad som en manuell låda, utan består av en eller flera planetväxlar, idag oftast sammansatta (av typ Ravigneaux). Genom att låsa vissa delar av planetväxlarna och koppla in/ur andra får man olika utväxlingar. Detta sköts av kopplingar och bromsar inuti lådan, men de är inte avsedda att koppla in och ur kraften in till lådan på det sätt som kopplingen gör i en manuell låda, eller de dubbla kopplingarna i en robotlåda. Här är det istället ett sätt att byta växel, istället för de växlingsgafflar som flyttar dreven i en manuell låda.

Den låda som Volvo använt hittills, alltså den sexstegade TF80 SC, innehåller tre kopplingar och två bromsar, har jag för mig. För att få åtta steg har man förstås fått krångla till konstruktionen ytterligare, så det kan mycket väl vara så att den har ännu fler kopplingar. Men troligen inte färre, så två kopplingar tror jag inte på. Fyra är mer sannolikt. Men jag vet inte exakt hur den ser ut inuti.

inte den lådan som volvo använder men principen är nog samma

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]