Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av the_dolph
hej! var och testade en xc70 d5 185hk igår. Kamremmen är inte bytt. den har gått ca 17400. klicka på länken för mer info om bilen. https://www.berners.se/bilar/brh497-vol ... #begagnade

Riktigt snygg och gillar utrustningen, kamremsbyte är vid 18000 mil, är det någon fler större service eller något mer som ska bytas?

mvh Lars
Användarvisningsbild
av MartinS
Håll koll på missljud från bakre diffen, och det är väl alltid lite lurigt med AC kompressorn på dessa årsmodeller på diselarna? Har lådan fått ny olja någon eller några gånger?
av Leafs
Gabriel skrev:Min första spontana tanke var att den var rätt dyr med tanke på mil och årsmodell.
Står verkligen XC70 så enormt högt i andrahandsvärde?
Ja.

XC70 är ofattbart högt prissatta som begagnade, men bilarna blir ju sålda, så det verkar alltid finnas dem som tycker de är prisvärda trots allt.
Enligt min, högst subjektiva, uppfattning tillhör XC70 de bilmodeller i världen som är mest överprissatta som begagnade.
Användarvisningsbild
av the_dolph
hej! håller med om att den är dyr med tanke på milen. angående t6 så letar jag fortfarande. har hittat en i järfälla på bilsalongen. t6 2008, 14000 mil, oljan bytt i aut lådan. finns på blocket. dock hade den haft 7 brukare. har gått som privatbil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Listpris på min 2012 var ungefär 560000. Så nog tycker jag att det kan finnas 179000 kronor bil kvar när den inte gått längre än så.
Det är många andra bilar som är märkligt billiga som begagnade.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Allt fungerade när jag testade den. Dock var det ett speciellt ljud när jag släppte gasen. Lät från höger fram om det var lagren eller navet vet jag inte, hördes enbart när bilen rullade.
Användarvisningsbild
av ER
Var det ett knäppande ljud som enbart kom vid gas/motorbroms? Då tippar jag på att navbulten till drivaxeln behöver dras åt ytterst lite. Haft detta "fel" och 5 minuter samt dra åt bulten 10-15grader så blev det knäpptyst vid gas/motorbroms.

Var tydligt när jag lyfte hjulet och snurrade det för hand då det hördes utan störande omgivning. Tycke mig även känna ett svagt glapp som förvann vid åtdragningen.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Hörde inget knäppande ljud, var mer som något som låg på. Kan vara något nav, eller led eller något annat. Påpekade det även för säljaren. försökte även få säljaren att stå för kamremsbytet men de ville inte ta hela priset. Vad är det mer som ska bytas vid 18000 mil service?
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]