Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av krippe6
https://vimeo.com/135280875

Såhär låter turbon när bilen går dåligt. Det är som att det sviker från den och den laddar inte. Men då behöver man bara slå av bilen och låta den stå en stund. Och sen funkar den som vanligt igen. Vad kan vara felet ?
Senast redigerad av 1 krippe6, redigerad totalt 0 gånger.
av Homestream
Min V70 1,6d låter precis likadant.
Var förbi min Volvoverkstad, och han säger att turbon är slut, behöver bytas. 13400mil... :shock:
av Homestream
krippe6 skrev:https://vimeo.com/135280875

Såhär låter turbon när bilen går dåligt. Det är som att det sviker från den och den laddar inte. Men då behöver man bara slå av bilen och låta den stå en stund. Och sen funkar den som vanligt igen. Vad kan vara felet ?

Krippe: Är det original mjukvara i bilen eller är den optimerad/trimmad?
av perhall
Vad kostar det egentligen att byta turbo nuförtiden? Ett betydligt vanligare fel i Tyskland än här!
av Leafs
Låter ju definitivt som dumpventilen.

Kan det vara så att när bilen går skit så har den hängt sig i öppet/halvöppet läge och turbon misslyckas med att bygga upp rätt tryck?
En turbo som är slut brukar nästan alltid trycka ur sig olja, ofta stora mängder. Ni som har problem; drar motorn olja?

Jag har aldrig hört talas om att en sopig turbo "går bra" igen efter lite vila. Slut är slut liksom.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man ser ju att tryckslangen rör sig i takt med oljudet, det är intressant. Men jag undrar vad det är som gör att den kan låta så? Kärvande wastegate?
Användarvisningsbild
av MartinS
Funderade lite till... Det är inte bypassventilen som är trasig och vägrar öppna då? För när du släpper gasen skall ju den släppa ut övertrycket på insugsidan, men om det inte händer så kommer turbon bromsas ner, det kanske är det ljudet man hör?

Vilken slang är det man ser i videon, är det från luftburk till turbo eller från turbo till insug?

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]