Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheEye
Hej, Har en v70 2,4D med xenon som jag efter ca 5 sek får meddelande "strålkastare service erfordras ".
Alla lampor ser ut att funka som de skall.
Är det någon som har någon erfarenhet vad detta skulle kunna vara?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
TheEye skrev:Hej, Har en v70 2,4D med xenon som jag efter ca 5 sek får meddelande "strålkastare service erfordras ".
kan vara det automatiska ljusinställningen när du startar bilen som skall känna av läget (som man ser när man startar bil i mörkret att ljuset rör sig)
av TheEye
LazerHawke skrev:
TheEye skrev:Hej, Har en v70 2,4D med xenon som jag efter ca 5 sek får meddelande "strålkastare service erfordras ".
kan vara det automatiska ljusinställningen när du startar bilen som skall känna av läget (som man ser när man startar bil i mörkret att ljuset rör sig)
Mycket troligt att den har men höjdsjusteringen, man vad kan det vara som måste bytas?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Försvinner meddelandet av sig självt? Ibland kan man få såna här meddelanden när batteriet börjar bli dåligt

/Kalle
av TheEye
~Kalle~ skrev:Försvinner meddelandet av sig självt? Ibland kan man få såna här meddelanden när batteriet börjar bli dåligt

/Kalle
Hej Kalle,
Meddelandet försvinner inte, det finns där hela tiden.
Användarvisningsbild
av ER
Avläsning av felkoder är att föredra OM man ger sig på att byta delar som givare till nivåregleringen av ljuset.
EDIT om meddelandet finns kvar bör man ju se på ljushöjden att det tippats i ner botten vilket jag har för mig att det skall göras av säkerhetsskäl när fel hittas på höjdregleringen, eller så var det en skröna.
KAN även vara så simpelt som en lampa eller ballast som år på G att ge upp och reagerar på spänningar utom förväntat område.
av TheEye
ER skrev:Avläsning av felkoder är att föredra OM man ger sig på att byta delar som givare till nivåregleringen av ljuset.
EDIT om meddelandet finns kvar bör man ju se på ljushöjden att det tippats i ner botten vilket jag har för mig att det skall göras av säkerhetsskäl när fel hittas på höjdregleringen, eller så var det en skröna.
KAN även vara så simpelt som en lampa eller ballast som år på G att ge upp och reagerar på spänningar utom förväntat område.
Tycker det ser ut som om att ljushöjden dippar samtidigt som meddelandet kommer upp.
Användarvisningsbild
av ER
Att den dippar är helt normalt då den skall så göra vid start, vad som är intressant är om den återgår till normala övre läget trotts meddelandet eller stannar nere i "säkerhetsläget"?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag får upp samma medelande ibland. Volvo har kollat på bilen, men kan inte säga till 100% vad som är fel. För mig ramlar vänster halvljus ner när detta visas. De tror dock att det är någon styrbox till just detta ljus som är fel, sitter innanför framhjulet på dito sida. Om detta är orsaken vet man inte förrän boxen är bytt. Kostar drygt 4000:-, samt att den ska programeras för just min bil. Om detta inte är felet så tror Volvo att felet sitter inne i strålkastaren. Dyrt, dyrt, dyrt med xenon och ABL...

Edit: Nivågivaren fram är bytt på min bil, detta då båda ljusen hade ramlat ner i botten...
av Denesfay
Min har börjat på samma vis när jag står på uppfarten hos mina föräldrar. Det kommer bara ibland där och bilen lutar även lite åt höger då. Men det kommer upp efter ca 3 sek efter jag startat bilen och försvinner efter ca 3 sek igen. Båda mina lysen gör "självtestet" vid start direkt. Och dom följer styrningen så fint när man kör. Dom tycks bete sig normalt m.a.o.

Så jag vet inte riktigt vad som kan vara fel där. Men jag ska be Volvo ta och läsa av felkoder när bilen är på service på Fredag.
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]