Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

skulle ner i garaget idag och skulle parkera kör fram till min plats och upptäcker då att jag står lite snett så jag lägg i backen och inga problem där men när jag lägger i D så rycker bilen till riktigt ordentligt och låter som en bussning sitter helt lös, provar ca 10 gånger samma moment med samma resultat så jag tänkte va fan är detta så jag tar ett varv i garaget och kör sedan till platsen igen och provar samma moment och då är det helt borta alltså ingen lös bussning, sen för typ någon vecka sedan då bilen var inne på volvo för att den tappade kontakten med transmissionen så upptäckte serviceteknikern att den ryckte lite väl mycket även då men som sagt det har varit borta sedan dess och nu detta idag, är det någon som vet vad detta kan vara?

bilen är en V70 från 2011 med automatlåda som gått 8810mil i skrivande stund, kan tillägga att bilen rullar ca 80-90 mil i veckan.

Mvh
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Uppgift om motor skulle nog hjälpa de som ev vet råd.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det kan rycka som fasen om man inte håller ner bromsen riktigt ordentligt när man går från R till D, eller om man lägger i D för snabbt efter att ha gasat i R.
Kan du återskapa problemet under scenariot: ej gasat på ~5s. Står helt stilla med bromsen HÅRT nertryckt? Om du får ryck trots detta är något rejält skumt. Annars är det inte superkonstigt och nåt som uppstår då och då.
Användarvisningsbild
av AndreasHo
a just d diesel D3, jag stod helt still med foten rejält på bromsen, har kört drygt 5 mil sedan garaget innan och det har inte hänt igen men det känns inte som om den vill lägga i växlarna riktigt mjukt.

Mvh
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Felet kom idag igen, lugn och fin körning och skall parkera, tog upp kameran och filmade lägg märke till väskan på golvet den väger en hel del och ändå hoppar den till som den gör. man hör till och med i slutet på filmen hur den slår i växeln.
Användarvisningsbild
av apersson850
Liknar ju det ryck som dök upp för mig häromdagen, efter det att den kära damen kört med släp tidigare under dagen. Hon tyckte sig inte ha vare sig gjort eller märkt något särskilt, men ryckte gjorde det.

En stunds "manuell adaptionskörning" trollade bort felet för mig. Det har inte kommit tillbaka heller.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rent tekniskt bör det bero på att lådan knasat upp fylltiden på en koppling vid tomgångsvarv. En nollning av samtliga kopplingars adaptioner borde gå att initiera med VIDA.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag gjorde egen "rednecksadaption" hemma på gården.

Tomgång hela tiden, Drive, rulla fram några meter, Neutral tills det stannar, Reverse, rulla tillbaka några meter, N tills det stannar och så om igen sisådär 30 gånger. Sen fungerade den fint igen.
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]