Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d5summum
Halloj
Min v70 D5 2007a har flippat ur.
Det har slumpmässigt börjat varnas för bla:
Dstc service erfordras
Motorsystem erfordras
Parkbroms service erfordras
Bromsfel, stanna genast
Strålkastarfel
Osv

Jag har extremt svårt att tro att allt gått sönder samtidigt.

Ibland varnar den inte alls, ibland bara 1 eller 2 grejer, ibland allihop.
Startar man om bilen försvinner det oftast, ibland kommer det tillbaka inom någon minut, ibland dagen efter osv.

Är det verkstad som gäller eller kan jag kika själv på något?

Batteriet är ca 6 månader gammalt, volvo original.
av d5summum
Glömde skriva att när det kommer upp fler än 2-3 varningar så dör hastighetsmätaren, farthållaren och trippmätaren, varvräknare däremot fungerar.
Har inte observerat om det är vid någon särskild varning detta visas, men kan vara så
av Lövet
Bara för att utesluta: Har du testat att ladda upp batteriet fullt med batteriladdare? Låg spänning ger mängder med felkällor.
av d5summum
Nej, det har jag inte. Kan ju vara värt att testa även om det som sagt byttes för ett halvår sedan. Det byttes då för att det kom konstiga meddelanden som nu.
av Rådlös
Den duger säkert, men du bör välja snäppet över den. Alltså en som ger ungefär 4 - 5 Ampere eller lite till. Det kan ta onödigt lång tid annars att ladda batteriet. Naturligtvis kan man skaffa en som ger ännu mera, men då följer prislappen med Amperetalet uppåt.

När du ansluter laddaren, om du gör det på plats i bilen, så skall du koppla den röda klämman på batteriets pluspol och den svarta klämman någonstans i bilens chassie. Inte på minuspolen. Detta gäller alltid när batteriet sitter inkopplat i bilen. Har du tagit ur batteriet så kopplar du på vanligt vis.

Lite överkurs: Man får ladda med maxström 0,3 x batteriets Ah-tal. Ett exempel: Du har ett batteri på 60 Ah (Amperetimmar) Då får laddaren ge max 0,3 x 60 = 18 Ampere. Så det finns en marginal uppåt som man inte kommer i närheten av med vanliga batteriladdare.
av d5summum
StefanN skrev:Men har du en V70II eller V70N? Låter ju som du har gamla modellen med defekt instrumenthus.
Det är den "nya" modellen, den som kom 2007
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]