Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SvenLars
Jag har aldrig ägt en diesel förut, och köpte nyligen en V70 II Drive -11 Summum i Haninge. Den verkar ha bra bränsleekonomi och billig skatt. Och förvånansvärt bra drag över 1500 rpm trots så liten motor som 109 hk.
När jag tankade bilen första gången blev det på OK i Uppsala. Efter tankningen sa min brorsa att "där kan man inte tanka, dom har bara skit-diesel enligt någon oberoende undersökning. Kia Cee´d har jätteproblem med OK-diesel och generalagenten har skickat ut en allmän varning.Tror det var någon motortidning som gjort testen".
Finns det någon som vet något om detta? Var ska man tanka för att få bra kvalitet? Jag bor strax utanför Tierp.
Vinterdiesel, blir den bättre? När går man över i vinterdiesel?
Är det bättre kvalitet ovanför Dalälven?
Användarvisningsbild
av joel80
Har enbart tankat okq8-diesel (vi tanka-stationer oxh Okq8-mackar) i snart 8000 mil och inte haft några som helst problem i min V70 D3 MY13.
Användarvisningsbild
av paso
Kör ca 4000 mil årligen med firmans/familjens två Volvo och har så gjord de senaste fem åren. Tankar bara på OKQ8 eller Tanka och har aldrig haft problem.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Frun har en Kia Ceed MY10, den har vi alltid tankat med OKQ8as diesel.
Har aldrig haft problem med motor eller partikelfilter.
Vi har också fått det beryktade brevet från Kia, ang diesel från OKQ8.
Det största problemet har nog varit att folk kör för korta sträckor med bilen.
Partikelfiltret ska ju hinna rengöra sig själv, och då krävs det lite längre sträckor.

V70:in 2,5FT MY11, tankar jag alltid på OKQ8.
Visserligen bensin.
Etanol har jag kört på en del, men det blir bensin i fortsättningen. Slut med spriten för bilens del.
Men det är ju iofs en annan historia.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror också det är ett större problem.. Alltså för många korta resor. Folk köper dieselbilar utan att tänka på hur de kommer att använda den och vad dieselbilarna har för begränsningar/svagheter jämfört med bensin och etanol.

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]