Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har en V70 -15 i färgen 452 Sapphire Black Metallic och den är nästan löjligt känslig för repor, känns nästan som om det blir repor bara man tittar på bilen.

Har ej tidigare haft en svart bil så har ingen erfarenhet av de tidigare men är alla svarta bilar så eller är det nått speciellt med denna lack?
av Gabriel
Alla repor syns mycket bättre på en svart lack.
När är bilen tillverkad, det kan ta uppemot ett halvår-år innan lacken härdat och blivit riktigt hård?
av Jonnybcool
Tillverkad December 2014
av Droopy
den är inet känsligare en tex min Electric silver, skillnaden är att på en svart syns allt, och på min syns ingenting.
Du behöver i princip bara dra på din lack med ett tort finger så syns det efteråt.

Och en lack är färdighärdad innan du fått hem bilen, fins inga lacker hos Volvo iaf som ska efterhärda ett halvår el så.
av Leafs
Om man dessutom sätter in detta i ett perspektiv så är Volvos lacker väldigt väldigt hårda. Bland oss som som pular med polering och rekonditionering så är Volvos lacker ganska ökända för att vara hårda. Om man jämför med japanska lacker, t.ex. Honda och Toyota; dessa är MJUKA, bra mycket mjukare än Volvos. Där räcker det med att köra fortare än 110 km/h så gör fartvinden repor i lacken....

Men visst; på svarta lacker syns allt. Repor, stenskott m.m. lyser obarmhärtigt igenom. Det mesta (alla repor som inte syns när man häller vatten på dem) går att polera bort med rätt kunskap/utrustning/kemikalier. Problemet är sedan att hålla den repfri eftersom microrepor uppkommer när man minst anar det, vid tvätt eller när man sopar snö från bilen vintertid.

Lacken på TS bil är till 100% säkerhet härdad sedan länge och kan rekonditioneras enligt konstens alla regler. Tyvärr behöver ibland även fabriksnya bilar poleras eftersom de får en ganska "amatörmässig" behandling i vissa fall innan leverans. Men det är en annan diskussion....
av perhall
Exakt. Jag har Electric silver och den har massor av repor men de syns knappt.
V70 håller generellt hög kvalitet på lack och rostskydd.
av Jonnybcool
Okej ja jag får väl försöka leva med att det finns lite repor. Får väl polera bilen lite oftare istället. Kommer bli att lämna in på polering och lackskydd 1 gång om året i alla fall. Och så brukar jag köra med nån form av snabbvax mellan tvättarna för att hålla glans och bra avrinning.
Användarvisningsbild
av börne
Har också 452 Sapphire Black Metallic & så farligt är det väl inte tycker jag, men som redan sagts en svart lack är känslig men det visste man ju när man köpte den. Gillar man inte att tvätta & putsa ska man nog inte ha en svart bil helt enkelt. Men lönen man får efter att man polerat är trevlig :wink:

Bild
Användarvisningsbild
av bjornw
Efter 3 svarta bilar har vi en vit. Hej å hå vad mycket enklare det är!

Min erfarenhet är precis som många här säger. Vårda bilen noga, tvätta ofta och polera regelbundet. Att ha ett bra lackskydd underlättar tvätt vilket minskar risken för repor. Ofta är det sand och små partiklar som fastnat på bilen som repar den, tex när något mjukt som
kläder dras mot bilen. De keramiska lackskydden som ger ett litet mekaniskt skydd underlättar poleringen och sparar på lacken men gör inga mirakel.
Med en oscillerande polermaskin (vanligast och billigast är de med två huvuden) tar du själv fort väck små repor, ett proffs fixar resten ngn gång per år.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]