Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeeM
Hej,

vi får vår bil levererad i veckan efter de satt på tillbehören. Har läst runt lite och verkar som om det finns olika sensus med olika funktioner. Jag pratar inte om touch varianten.

Vi har köpt en V70 MY14 som är tillverkad i mars.
http://www.volvocars.com/se/om-volvo/in ... ner/sensus

Enligt hemsidan finns det en sensus och en sensus connect. Vilken är det som sitter i bilen? Är det bara Bluetooth på ena av dessa?
Samt är det olika navigationsprogram på de olika sensusen?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Hssonen
På din -14 borde du ha Sensus. Connect kom på bilarna -15 vad jag vet.
lättast att se om man har är att kolla på mitt konsolen om man har den lilla runda symbolen under "my car" knappen.
det finns bluetooth på -14 med, har du momentum eller kinetic med teknikpaket så skall du ha bluetooth

2015
Bild

2014
Bild
Dom ändrade i mitten av modellåret, bilar tillverkade ifrån v.46 2013 har sensus connect.
av KeeM
Tack, vi har inte den där runda symbolen. Så då har vi vanliga sensus alltså.

Vilka funktioner är det som skiljer förutom att man kan använda ett simkort och surfa med sensus connect?

Finns sensus navigation som tillval i båda fallen?
Läste också om någon RTI version, är det något gammalt?
Road and Traffic Information (RTI) är den navigation som man kan ha om man har Sensus (och för den delen även tidigare modeller, som inte har Sensus alls) utan vare sig Sensus connect eller Sensus Connected Touch. RTI baseras på senare tid på en hårddisk med kartorna på. Tidigare modeller krävde att rätt kart-DVD satt i hela tiden.
Sensus connect är som den är (fast den har du ju inte). Sensus kan byggas ut till Sensus connected touch, om man vill, och då kan man lägga till navigation också. Exempelvis iGo.
av KeeM
Hej,

vi har fått bilen nu men jag tycker fortfarande det här med sensusen är rörigt. Säljaren hade inte fått något bra svar ifrån Volvo Sverige heller då det var semester.

Vår bil är en MY14 tillverkad i mars.
Vi hade en hyrbil MY16 classic.

Sensus infotainment i hyrbilen var rätt annorlunda. Bland annat hade man en "startmeny" där man kunde välja "Nav, Media, Tele, osv". I vår MY14 går det inte att backa dit ut. Samt så ser tex radio displayen olika ut. och den byter inte bakgrunden tillsammans med resten av temat osv.

Säljaren säger att de upgraderat sensus så mycket det går. Är det alltså olika versioner i olika årsmodeller och det går inte att få samma menysysten i MY14?

Ang navigationen ska vi få detta installerat nästa vecka. Det skulle komma någon uppgradering på måndag. Informationen vi fått är att det är Sensus Navigation vi ska få och den är väl till det nya infotainmentsystemet?

Tacksam för svar.
av s6025t
Sensus Connect är ett tillval som inte är standard i alla MY14 tillverkade efter V46 2013 det ingår i teknikpaketet så har din bil inte detta paket så har den det enklare gamla sensus systemet
av KeeM
s6025t skrev:Sensus Connect är ett tillval som inte är standard i alla MY14 tillverkade efter V46 2013 det ingår i teknikpaketet så har din bil inte detta paket så har den det enklare gamla sensus systemet
Har detta paket:
TEKNIKPAKET CD 7”
Digitalt kombiinstrument med 8" TFT skärm
Parkeringshjälp, bak
Uppgradering ljudanläggning, High
Performance CD, 7" färgskärm
av Psyko
Sensus connect kom på 60 bilarna V46 2013, därefter kom det i dom andra bilarna V20 2014. Då räknas bilen som en Modellår 2015. I din 2014 har du inte connect och kan heller inte få det. Det du kan eftermontera är sensus connected touch med eller utan navigation. Troligtvis är det vad som ska monteras då man inte längre kan eftermontera dvd baserad navigation.

Låter nästan som att säljaren tror att dom bara kan ladda mjukvara för att få navigation i din bil men tyvärr går det endast på bilar som har sensus connected. Det är ju en fördel för dig, har dom lovat navigation så kommer du ju få connected touch vilket även betyder att du får Spotify osv i skärmen.

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]