Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djansson85
Hej alla kunniga!!

Är ny här på forumet och hoppas kunna få lite tips och råd:-)
Idag när jag startade bilen, en v70 D5 -08 så slirade multiremmen eller åtminstone så lät de så. Bilen startade men jag stängde av den direkt. Dum som man är så provade jag att starta igen men då verkade remmen gå så trögt att startmotorn knappt orkade dra runt motorn. Så min tanke är att nåt drivet av multiremmen har skurit men frågan är om det är nåt som är vanligt att de händer?

Bilen har gått 19500 mil. Är nyservad med kamrem, vattenpump och multirem inkl spännare.

Tack på förhand
av Petzzon
Garanterat Ac kompressorn som är boven, hade det hänt när du kört hade multiremmen garanterat gått av och med stor sannolikhet trasslat in sig i kamreren med totalhaveri som följd. I ditt fall låter det som du haft tur.
av Yaniz
Det finns hur mycket som helst skrivet om detta fenomen (tragik) på detta forum. Lagret i remskivan/frihjulet skär, remmen löper vidare på det stillastående frihjulet, varpå friktionsvärme utvecklas och remmen trasas sönder. Remmen letar sig därefter in till kamremmen som kuggar eller hoppar av, varpå ventiler och kolvar möts i en ödesdiger kyss med totalhaveri som följd. Kostnad för en utbytes begagnad motor inklusive arbete går lätt på minst 50-70K.

Du hade tur.
av oldtimersmc
Endast att byta AC-pump och multirem/alt lager i pumpen, tur i oturen.
av oldtimersmc
Har för mig att man kan byta lager till ett bättre på den aktuella pumpen.
Läste om det här på forumet.
av III
Har också hört det skall gå att byta lager. Både billigare och enklare. Tror jag uppfattade det som att systemet inte ens behöver tömmas men det kan vara missuppfattning.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]