Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sitter "fast" i en stuga på Ullared, det är midsommar.
I morgon ska jag köra 40 mil..
V70 -09, 2.5ft med polestar.
Felkoden "försämrad motorprestanda" dyker lämpligt upp och bilen går Max 70km/h dvs "limp mode" tankade full tank 95 oktan och körde innan med etanol så jag misstänker att felet ligger där, vet inte om det stämmer, men då jag höll inne trippknappen dök 096 upp, antar att det skulle kunna vara felkoden..
Hursom, här står jag nu, har testat koppla ifrån batteriet i någon form av panik, men felet ligger kvar.
I morgon är nog bara biltema i Jönköping enda alternativet, alla verkstäder är såklart stängda..
Tänker på Biltemas Obd läsare, men funkar dom radera koderna med? Läser man specen blir man ju lite fundersam, den för 999 verkar ska kunna klara det, men den billigare för 399 säger ju att koderna raderas efter reparation, jag tänker inte reparera något, bara radera och be till bilgudarna..
Led mig ni visa!! What to do???

Dessutom har barnen feber och det regnar så livet suger. Glad midsommar :D
Kan kanske Volvo assistans bistå?

Biltemas läsare vetefan, men om den inte funkar måste det ju gå att lämna tillbaka den. Åtminstone om den är förpackad så att man kan lämna tillbaka den till synes orörd...
Säger som ovanstående, kolla om du har assistans, någon försäkring som tänker el ring någon juorhavande instans, i värsta fall, din ordinarie bilförsäkring lär väl täcka el? har du tillägsförsäkring har du ju hyrbil och bärgning iaf, kolla det först.
P210 skrev:Pallar du halta upp ända till Jönköping så bor jag tre mil söder om stan med VIDA i beredskap, kan testa nolla dina felkoder.
Dra ett PM om det är intressant.
Du har pm :mrgreen: fantastiskt vänligt. *edit* du kanske har pm, ser ut att ligga i min utkorg, ej som skickat..
0768764257 om du inte fick pm, dra ett sms eller slå gärna en signal!
Att jag behövde 98 visste jag faktiskt inte, har någon enstaka gång tidigare tankat bensin och då 95 utan problem, aldrig på Shell dock som denna gång.. Förbannar mig själv, en bil i kö till E85 och jag var stressad, tog bensinalternativet. Fail..

Åker mot Jönköping då ungarna vaknat och vi städat ur stugan, sen får vi se.
Vad bör jag göra då? En tredjedel (knappt) av tanken borde vara tom då, fylla upp med E85 eller 98 för att försöka få så bra blandning som möjligt så att felkoden ej återuppstår??

Tack alla, läste på lite kring min försäkring med, bärgning finns ju, men med 1500 i självrisk, men har man ens rätt att dra det kortet då bilen faktiskt går, men uppför sig som ett måndagsexemplar av 1.6 drivE?
Jozi81 skrev:
P210 skrev:Pallar du halta upp ända till Jönköping så bor jag tre mil söder om stan med VIDA i beredskap, kan testa nolla dina felkoder.
Dra ett PM om det är intressant.
Du har pm :mrgreen: fantastiskt vänligt. *edit* du kanske har pm, ser ut att ligga i min utkorg, ej som skickat..
0768764257 om du inte fick pm, dra ett sms eller slå gärna en signal!
Att jag behövde 98 visste jag faktiskt inte, har någon enstaka gång tidigare tankat bensin och då 95 utan problem, aldrig på Shell dock som denna gång.. Förbannar mig själv, en bil i kö till E85 och jag var stressad, tog bensinalternativet. Fail..

Åker mot Jönköping då ungarna vaknat och vi städat ur stugan, sen får vi se.
Vad bör jag göra då? En tredjedel (knappt) av tanken borde vara tom då, fylla upp med E85 eller 98 för att försöka få så bra blandning som möjligt så att felkoden ej återuppstår??

Tack alla, läste på lite kring min försäkring med, bärgning finns ju, men med 1500 i självrisk, men har man ens rätt att dra det kortet då bilen faktiskt går, men uppför sig som ett måndagsexemplar av 1.6 drivE?
Jag skulle fyllt på med bensin och sedan tänka etanol när bensinlampan tänder sig :)
Letar oljetryckmätare

Jag har absolut inget emot sanktioner mot ryssland[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxel[…]

Värmaren går fortfarande sen jag gjorde[…]

En massa felmeddelanden!

Kika om det ligger någon kabelstam intill st[…]