Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

har en v70 d3 från 2011 som jag tänkte byta till större bromsar närmare bestämt bromsar ifrån en D5a är det möjligt?

Mvh
av Schmoyoho
III skrev:Du vet om att bilen måste registreringsbesiktigas om du byter till andra bromsar?
Är det ens möjligt att göra det? Bilen är väl helbilsgodkänd som di kallart och då får väl knappt någonting ändras. Samt är det någon som helst risk att det någonsin uppdagas? Och vem skulle i sådana fall ge nedslag på det? Flygande besiktning? Eller vanlig kontrollbesiktning? "Tyvärr är dina bromsar bättre än original så du får återkomma med originalskivorna för efterkontroll".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:
III skrev:Du vet om att bilen måste registreringsbesiktigas om du byter till andra bromsar?
Är det ens möjligt att göra det? Bilen är väl helbilsgodkänd som di kallart och då får väl knappt någonting ändras. Samt är det någon som helst risk att det någonsin uppdagas? Och vem skulle i sådana fall ge nedslag på det? Flygande besiktning? Eller vanlig kontrollbesiktning? "Tyvärr är dina bromsar bättre än original så du får återkomma med originalskivorna för efterkontroll".
Chansen att någon skulle märka det är väl mikroskopisk eftersom du använder volvo originaldelar och ingen kommer tänka på att de är några millimeter större. En helt annan sak om du monterar ett par megastora knallröda Brembo-ok som syns på en kilometers avstånd.

Om du skulle upptäckas blir det det dock inte "efterkontroll" utan kan bli att du måste regga in bilen igen och det kan krävas att Volvo lämnar certifikat/intyg som du kan visa att bilen är återställd är enligt specen för helbilsgodkännandet.
av ThunderAce
R bromsar på en helt vanlig S60 2.4T monterades för ca 6 år, ingen har sagt nåt om det på besiktning
Rullar fortfarande utan problem
En V70 2,0F som finns i bekantskapen har fått D5 bromsar, även den rullar utan problem och inga anmärkningar

Tänk bara på att beroende på hur stora bromsar du tar så kommer du inte kunna få dit de små
originalfälgarna som V70 har. Tänker främst på 16", då får man gå upp ett snäpp
Användarvisningsbild
av apersson850
På min XC70 D5, som inte har de minsta bromsarna, går det att montera 16" både fram och bak. Men såvitt jag vet har den bromsmodellen "M", alltså varken "S" eller "L".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]