Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatrikPiteå
Hej

står i färd att beställa ett BSR Steg 1 till min bil sommar rea samt 52 hk 108nm lockar
skulle vilja ha lite råd ang detta ös på finns det några andra alternativ som jag missat

Med vänlig hälsning Patrik
av Verdi
Beställde en XC70 D4 AWD idag och har sett det där också. Du kan väl rapportera hur det fungerar om du slår till?

Jag körde för övrigt en Audi A4 1.8T Quattro 190hk med BSR-trim i 3,5 år helt utan problem. Höjde effekten från 190 till 230hk och det kändes verkligen stor skillnad också.

ps. Tror det finns en rätt utbredd skepsis till trim på det här forumet så var beredd på att få dina fiskar varma. ;)
av Mwi
Verdi skrev:ps. Tror det finns en rätt utbredd skepsis till trim på det här forumet så var beredd på att få dina fiskar varma. ;)
Det funkar säkert jättebra, slarva bara inte bort intyget på effektökning så du inte kan regbesiktiga den nya effekten :mrgreen:
Fundera lite själv ett företag som har en omsättning som en stor korvkiosk eller ett bolag som omsätter miljarder, konstruerar och tillverkar bilar, vem gör bäst programvara, en ledtråd det är bara en som har ett helbilsgodkännande.
av ThunderAce
Skulle vilja veta hur många det är där ute som kör med en optimering som faktiskt har registreringsbesiktat bilen
Användarvisningsbild
av MartinS
Glöm inte att BSR kräver dig på en årlig avgift (serviceavtal) efter de första två åren, om man vill ha tillgång till uppgraderingar av mjukvaran, för att matcha det som volvoåterförsäljaren skickar in vid service. Så i praktiken kostar det 600kr/år att få behålla trimmet om man gör uppgraderingar hos volvo.
Volvo (Polestar) for life ;-)

Rent tekniskt kan det säkert fungera helt ok med BSR, oftast... Men det är när man är den där %:en det strular för som man ångrar sig. Jag var den där %:en hos en annan optimerare en gång för länge sedan, sedan dess gör jag aldrig om det. Jag hade lätt betalat det dubbla för polestar, för att slippa potentiella problem.
av Verdi
Mwi skrev:
Verdi skrev:ps. Tror det finns en rätt utbredd skepsis till trim på det här forumet så var beredd på att få dina fiskar varma. ;)
Det funkar säkert jättebra, slarva bara inte bort intyget på effektökning så du inte kan regbesiktiga den nya effekten :mrgreen:
Fundera lite själv ett företag som har en omsättning som en stor korvkiosk eller ett bolag som omsätter miljarder, konstruerar och tillverkar bilar, vem gör bäst programvara, en ledtråd det är bara en som har ett helbilsgodkännande.
Så kan man resonera. Förstår dig helt klart. Har själv fabrikstrim på min 330d (258hk/560Nm->286hk/600Nm) och föredrar det av just de skäl som ni skeptiker räknar upp.

MEN! BSR är en hyfsat stor och välkänd firma i Sverige och de vill ha en lite försiktig och förståndig "image" jämfört med andra trimfirmor som mest är ute efter att visa så höga effektsiffror som möjligt. BSR har även garantier och jag litar faktiskt på att de hjälper till om det skiter sig pga deras trim. Tror det kostar för mycket för dem att få dåligt rykte.

Dessutom, anledningen till att det går att plocka ut mer effekt relativt riskfritt beror på flera saker.

1. Den uppenbara, många tillverkare kör med "samma" motor fast med olika effekter. T ex gamla D4 och D5. Så potentialen finns där. Sen är inte allt exakt lika. Kylare, växellåda osv. Men använder man grejerna med förstånd så håller det.

2. Biltillverkare har höga toleranser och bilarna ska klara det mesta. Bränslekvalitet, klimatskillnader osv osv. Att dra en husvagn uppför alpvägar på rumänsk diesel i 35 graders värme ska inte vara några problem. Gör man inte det utan kör någorlunda sansat på platt mark utan husvagn och med god dieselkvalitet så finns det såklart marginaler att ta av. Då kan man öka effekten utan att motorn överhettas eller sliter sönder växellådan.

Till sist, man ska inte jaga den där absolut högsta toppeffekten. Det är bara dumt. Men en någorlunda sansad effektökning är inga problem som jag ser det. Därför kan jag tänka mig BSR i framtiden om jag tycker att XC70:n blir för trög original. Vilket jag egentligen inte tror att jag kommer att tycka.
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:Rica finns ju också.

Så länge Rica Sverige drivs av Kalle (Anka?) & CO gör man nog klokast att hålla sig därifrån.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]