Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MBjerner
Efter att ha bytt kamrem så startade jag bilen och den gick som ett arsel. Kollade inställningen på kamdreven och så till min fasa att den satt 4 kuggar fel :-(O) Nåja, ställde in den rätt och startade igen och den gick som den ska tills jag for ut och provade den. Då blev den orkeslös, typ turbobortfall och efter tag tändes "Motorservice erfordras snarast". For hem och kopplade upp den till Vida och följande felkoder dök upp:

ECM-P00BC00 = Mass- eller volymluftflöde A krets intervall/Prestanda - luftflöde för lågt
ECM-P029900 = Turbo/kompressor A, undertryck

Tog kontakt med en kompis som har en allbilverkstad (Meca) och han sa att det inte kunde vara en ventil som fått sig en smäll, däremot skulle jag kolla röret, det i plast, mellan turbon och laddluftkylaren om det var sprucket men hittade inget fel.
Någon vänlig själ som har en fin idé vad det kan vara?
av ThunderAce
Inte borde röret ha spruckit i samband med kamremsbytet, känns märkligt.
har du provat att radera koder och kört igen?

eftersom remmen satt fel först och du startade bilen så lagrade bilen dessa koder i och med att givarna noterade felet
satte du remmen rätt och körde sen eller raderade du koder efter att remmen var på rätt plats och sen körde?
av MBjerner
ThunderAce skrev:Inte borde röret ha spruckit i samband med kamremsbytet, känns märkligt.
har du provat att radera koder och kört igen?

eftersom remmen satt fel först och du startade bilen så lagrade bilen dessa koder i och med att givarna noterade felet
satte du remmen rätt och körde sen eller raderade du koder efter att remmen var på rätt plats och sen körde?
Har provat att raderat felkoderna och kört efter det men den är fortfarande orkeslös... och samma felkoder kommer tillbaka.
av ThunderAce
har du kolla utförliga info på dessa koder du anger, finns ganska mycket i VIDA att ta till sig
av MBjerner
ThunderAce skrev:har du kolla utförliga info på dessa koder du anger, finns ganska mycket i VIDA att ta till sig
Gjorde det igår men får nog göra en "djupdykning" idag igen efter jobbet.
av ThunderAce
MBjerner skrev:
ThunderAce skrev:har du kolla utförliga info på dessa koder du anger, finns ganska mycket i VIDA att ta till sig
du kommer hitta nåt liknande (annan bil annan kod men som referens)
-------------------------------------------------------
Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas (P0172 allmän kod)

Felorsak

luftläckage insug
högt bränsletryck
läckande insprutningsventiler
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond
-------------------------------------------------------------------------
av MBjerner
ThunderAce skrev:
MBjerner skrev:
Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas (P0172 allmän kod)

Felorsak

luftläckage insug
högt bränsletryck
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond
Typ något sådant fick jag fram igår vill jag minnas. Kanske luftmassemätare har pajat...
av MBjerner
MBjerner skrev:
ThunderAce skrev:
MBjerner skrev: Gjorde det igår men får nog göra en "djupdykning" idag igen efter jobbet.
Felkodsinformation

Villkor

Felorsak

luftläckage insug
högt bränsletryck
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond
Typ något sådant fick jag fram igår vill jag minnas. Kanske luftmassemätare har pajat...
Har nu provat att radera alla felkoder enligt konstens alla regler men det blev inget bättre. Hörde även ett "poffande"ljud i luftburken så det är väll tyvärr en ventil, lyftare eller en kam som fått på käften.... Bild Bild
av ThunderAce
Spände du inte fast kammarna innan du plocka av gamla remmen?

Du får prova kompressionen på cylindrarna? Då vet du om nån och vilken som är dålig
Kolla i VIDA vad för ungefärliga värden
av MBjerner
Nä, min dumhet är väldigt stor tydligen...
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]