Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d94ka
Hej allihop!

Efter många år av mycket trogen tjänst börjar det bli dags att byta ut Saaben (9-5) och efter mycket efterforskning inser jag att det nog blir en V70. Jag hade inte tänkt köpa en sprillans ny bil, men börjar bli lite småsugen på att beställa en Classic (Summum). Dock har jag några frågor, som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med:

Finns det någon anledning att välja en diesel (D3) framför T4? Är båda VEA-motorer?

Vad kan man förvänta sig i rabatt på en ny bil hos en Volvoåterförsäljare om man inte har någon inbytesbil?

Integrerade bältesstolar i baksätet. Är det ett bra tillval om man har ungar i sån ålder?

Sportchassi? Jag har aldrig riktigt kommit överens med 9-5:ans båtaktiga och gungiga stil och har ofta saknat 900an (-88) som jag hade innan. Hur är sportchassit på en V70?

Är det dyrare ljudsystemet värt pengarna?

Finns det något särskilt att tänka på när man beställer en V70? Givna tillval? Fallgropar?

/Blom
Användarvisningsbild
av Wibe
Vad jag förstår är båda motorerna VEA. Något som jag tycker är guldvärt är VOC med fjärrstyrd värmare. Har själv en V70 SportEdition my 2015 och vad gäller sportchassit så är det hyfsat beror nog vad man är van vid. Den är absolut inte så stötig som jag trodde men samtidigt kan nog vissa anse att den är lite "svampig"
Användarvisningsbild
av TommyP86
Klimatpaket voc, driver support, premium sound, business pro, sportchassi och elbagagelucka är sånt som är värt mkt för mej iaf. Saknar elbagage fruktansvärt mkt på den v60 jag har nu.
Användarvisningsbild
av svergie2
Har också för mig att båda är VEA. Aut tillsammans med Driver Support ska vara en dröm, men driver support ingår redan i Classic (kostar typ 15000 annars).

Integrerade barnstolar är det många som uppskattar :)

Eftersom det är en Classic så är priset redan nedsatt, oklart hur mycket/om du kan pruta. Såg en tråd här om just det, leta upp den :) Tror den hette "Pruta på en Classic"
Användarvisningsbild
av Wibe
TommyP86 skrev:Automat är ett måste, det finns väldigt få anledningar till att spaka runt en tvålitersfyra om man inte måste
Håller inte med riktigt Bild Men smaken är som baken. För mig handlar det om att köra bil snarare än åka bil...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jajemen, helt rätt. Men kör bil gör man inte i v70 diesel, då åker man :)
Sen har det mycket med driver support att göra, funktionen blir vingklippt i en manuell.
av d94ka
TommyP86 skrev:Jajemen, helt rätt. Men kör bil gör man inte i v70 diesel, då åker man :)
Sen har det mycket med driver support att göra, funktionen blir vingklippt i en manuell.
Jag hade iofs tänkt mig en T4, men det är väl samma sak med den, att man åker snarare än kör. Automat har aldrig tilltalat mig, men jag fattar att om man har driver support är det bra om bilen växlar själv. Hur är då automatlådan i V70? Är den bra?

Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]