Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc1
Tjena

Jag har en XC70 -08 som nyligen börjat "tjuta" lågfrekvent metalliskt då bilen kommer upp i 60km/h och mer.
Om jag ligger i cirka 60-80km/h hörs det som mest.
Då jag släpper gasen och det motorbromsas nedåt i dessa hastigheter är ljudet tydligt.

En magkänsla är vänster fram. Det verkar låta mest på förarsidan och ljudet låter framifrån.
Då jag svängade kraftigt höger på en parkering så kändes det som att ratten vibrerade under svängen men jag lyckades inte återskapa detta vid sväng åt vänster.
Provade igen åt höger men lyckades inte återskapa det så jag hoppas att det ändå var en ledtråd.

Har inte haft möjlighet att lyfta upp bilen och känna på hjulet ännu ifall det kan ge ledtråd om det är hjullagret.
Bilen har gått snart 12.000 mil. Har läst på forumet att flera andra har bytt hjullager vid cirka dessa miltal på den här bilmodellen.

Vad tror ni efter min beskrivning? Är det stor chans att det är hjullagret?

Tror jag har koll på själva bytet av hjullager om jag provar att byta det. Har kollat på videos och verkar vara hanterbart på hemmaplan :-)-)

Nu undrar jag: Tills jag hunnit köpa nya, vad skall jag tänka på för att inte "stressa" detta att gå sönder snabbt?
Är det köra försiktigt och så lite som möjligt som gäller och låg hastighet vid körning?
Behöver bilen några dagar till innan semester... så jag håller tummarna att jag inte får något ras innan dess... haha
Skulle med tippa på hjullager, vä fram
av hc1
Förresten vad händer då hjullagret är helt slut alternativt "går sönder" helt?
Har inte varit med om det någon gång.

Låses hjulet helt troligtvis i farten eller blir oljudet bara värre och då hjullagret går sönder ökas vibrationer och oljudet rejält bara?
av hc1
hc1 skrev:Förresten vad händer då hjullagret är helt slut alternativt "går sönder" helt?
Har inte varit med om det någon gång.

Låses hjulet helt troligtvis i farten eller blir oljudet bara värre och då hjullagret går sönder ökas vibrationer och oljudet rejält bara?
Inte mitt klipp men så här låter det i min bil.

:(
Du behöver inte vara orolig för vad som händer när ett hjullager "går sönder". Hjulet kommer inte lossa eller något.
Du kommer garanterat köra in till verkstad och fixa det innan dess - om inte annat för att du märker att alla som du passerar med bilen tittar konstigt på dig pga ljudet + att bilen känns väldigt konstig att köra med.

Byta hjullager är säkert ingen konst om du har en hydraulpress hemma. Du sparar en del pengar på det.

// F
av hc1
frefre skrev:Du behöver inte vara orolig för vad som händer när ett hjullager "går sönder". Hjulet kommer inte lossa eller något.
Du kommer garanterat köra in till verkstad och fixa det innan dess - om inte annat för att du märker att alla som du passerar med bilen tittar konstigt på dig pga ljudet + att bilen känns väldigt konstig att köra med.

Byta hjullager är säkert ingen konst om du har en hydraulpress hemma. Du sparar en del pengar på det.

// F
Tack för de lugnande orden :)

Förra gången jag frågade en verkstad om en annan reparation så försökte de skrämma mig till att lämna in bilen där. Jag lämnade så klart inte in den efter det. Det kändes så dåligt :(

Kanonbra att forumet finns <3
frefre skrev:Du behöver inte vara orolig för vad som händer när ett hjullager "går sönder". Hjulet kommer inte lossa eller något.

// F
Hm, har varit med om när ett hjullager skar vid färd, blev tvärstopp på det hjulet någon bråkdelssekund innan rörelsemomentet tvingade igång det igen, den gången var det höger bak, utan en blixtsnabb rektion från föraren hade vi kört av vägen... Efter att bilen stoppat var det omöjligt att snurra hjulet.
Tycker inte man ska vänta för länge med att byta ett hjullager.

Mike
mikethebik skrev:

// F
Hm, har varit med om när ett hjullager skar vid färd, blev tvärstopp på det hjulet någon bråkdelssekund innan rörelsemomentet tvingade igång det igen, den gången var det höger bak, utan en blixtsnabb rektion från föraren hade vi kört av vägen... Efter att bilen stoppat var det omöjligt att snurra hjulet.
Tycker inte man ska vänta för länge med att byta ett hjullager.

Mike

Se där!! Det hade jag inte en aning om att det kunde inträffa. Har själv "bara" varit med om att köra med ett redan rasat lager respektive rejält utslitna och glappiga lager.
Tur att vi är fler här på forumet som har olika erfarenheter. :-)-)

//F

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]