Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det verkligen så illa ???

Om man vill ha en familjecomidiesel med AWD idag och tittar på vad som finns att beställa så är det:

V70 AWD D4 181 hk 0-100 på ultraslöa 9.4 sekunder

eller en Passat 4-motion GTS 240 hk på snabba 6.3 sekunder.

Eller är det bara fel i "Bygg din Volvo" så D5an faktiskt finns kvar
Användarvisningsbild
av na96gen
Köp till Polestar för 9900 får du 220hk direkt, alltså en D5a för den lilla pengen..
Alldeles sant att D5 till V70 är borta... Men för ett tag sedan dök Polestar alternativet upp.
av manek
na96gen skrev:Köp till Polestar för 9900 får du 220hk direkt, alltså en D5a för den lilla pengen..
Alldeles sant att D5 till V70 är borta... Men för ett tag sedan dök Polestar alternativet upp.
Dock 1,7sek slöare till 100 :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
na96gen skrev:Köp till Polestar för 9900 får du 220hk direkt, alltså en D5a för den lilla pengen..
Ok, det är så Volvo har löst det, D5an finns alltså kvar bara att man måste köpa den via Polestar. Tackar.
Användarvisningsbild
av skyrazer
manek skrev:
Dock 1,7sek slöare till 100 :wink:
Men du slipper köra en tysk "kvalitets"-vagn ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min första Volvo 1989 var det imponerande att de lyckades ta sig till 100 km/h på ungefär 10 sekunder. Inte f-n har jag mer bråttom idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:När jag köpte min första Volvo 1989 var det imponerande att de lyckades ta sig till 100 km/h på ungefär 10 sekunder. Inte f-n har jag mer bråttom idag.
Grejen är ju att 1989 klarade Volvon dessa 10 sekunder precis på gränsen med pjäxan parkerad i pannrummet, varvräknarnålen limmad på rödgränsens stopppinne och ventillyftet bankades bulor i huven ...

När jag provade Passaten gjorde man det på 10 sekunder med strax över tomgångsvarv och 25% gaspådrag helt odramatiskt.

Bara för att du har bra kräm behöver du ju inte maxxa i varje start, jag tycker det är så skönt att köra lungt med en kraftig bil och ändå hänga med i tempot istället för att behöva piska en undermotoriserad kärra bara för att hänga med i vardagslunken.
av perhall
Min går 0-100 på 8,7 och jag tycker att den är apseg.
Blir lite orolig när jag läser om BMW 214i med 95 hk som gör 0-100 på 13,4. Hoppas aldrig jag får en sån som hyrbil.
Tycker att 0-100 runt 7 eller möjligen 8 sek är vad som krävs för avslappnad och aktiv körning... D4 AWD 163 hk är t ex en eländigt slö bil, tycker jag, men en del tycker säkert annorlunda...
PH
av Malmstroem
Alla har vi vår smärtgräns. Jag klarar mig rätt bra med 8 sek på 0-100. Visst ser jag hellre 7 och under, men jag är oftast inte beredd att betala för det. Jag är däremot beredd att betala för att nå ner till kring 8 sekunder.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Beror väl på vad man är ute efter, för egen del med en familjebil är det knappast nödvändigt med superacceleration eller direkt styrning (läs nervös!), själv prioriterar jag bekvämlighet och långfärdskomfort, väldigt få bilar om ens någon som slår en V eller XC70 där. Kör ibland i jobbet ny BMW och Lexus, kan inte säga att jag är speciellt imponerad över att dessa är bättre bilar, känns varken bättre eller för den delen sämre än Volvon, Volvons komfort dock överlägsen.
Dock hade jag nöjet att häromdagen få åka lite Tesla Model S, :D där kan vi snacka acc, fick snudd på wiplash-skada! :shock: Blev en relativt kort tur, men vill-ha faktorn på den kärran är mycket hög! Allt annat känns stenålder efter den turen! Snälla Volvo, kopiera! fast med ett lägre pris... 8)

Mike

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]