Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja vilken skitkvalitet! Ser för jävligt ut efter mindre än ett år. Minns inte att min tidigare V70 såg såhär illa ut. Bilen har precis gått 3000 mil.

Bilden blev vänd 90 grader men ni ser ändå....

Dessutom när fälgar idag ofta är öppna så att det syns extra tydligt.

Bild
Användarvisningsbild
av ER
Är väl inget konstigt med detta. Lite salt samt beroende på var i landet man bor så är ju detta inget onormalt. Är det sen en "lagerbil" som stått på en parkering utomhus under vintern så är det inte ny bil som man köper längre även om den är ny enligt handlaren. Bara kasta på lite färg på bromsokena så är skönhetsfelet löst då dessa ok säkert inte är lackade utan bara blästrade i bästa fall.
Var ju nån toker som ville ha ny Nissan Quashai då hanns "nya" lagerbil börjat rosta lätt där rost är naturligt på en bil och en nissan samt rostskydd inte är synonymer.
Kan trösta dig med att det kommer se lika ut om 6 år också, dvs inte blivit värre.
Jadu, det såg illa ut, inte ens min efter 3år ser ut sådär, och då tvättar jag inte specieelt ofta heller, så saltet får ligga kvar och fräta längre än det borde. Och visst är det sämre kvalite idag, helt klart, rakt igenom.
Bromsoken ser ju helkass ut på de flesta bilar relativt fort. Men lite färg och en timme varannan vår så fixar det sig. Sen kan man ju för visso tycka vad man vill om det, men jag tror inte att design och lack på bromsok är högprioriterat hos Volvo, eller andra hos andra "vardagsbilstillverkare" heller för den delen..

Bild
Nej, det blir nog sämre samtidigt som fälgarna visar mer och mer av oken :(

Detta är dock en bil körd i inlandsklimat och man kan tycka att mina tidigare bilar som kördes på västkusten borde se värre ut.

Edit: Det konstiga är att ingen av mina tidigare bilar sett såhär illa ut. Inte ens få jac lämnat tillbaka dem efter två år....
Upplevde samma med min tidigare V70 2,4D från 2010, oken rostade väldigt fort
och såg sämre ut efter 1år än min tidigare V70 från 2003 gjorde när jag bytte in den till -10:an !!!
Så helt klart har oken en sämre ytbehandling än tidigare.
Är ju inte så svårt köpa en burk hammarlack och måla på de om man vill ha fint bakom fälgarna :roll:
Bäst är måla när bilen är ny och det inte börjat rosta .
Inlandsklimat ja där jag bor i vilket fall inte synonymt med snälla förhållanden. Det är ett elförzinkat stycke stål, i kombination med salt, värme, kyla, kemikalier och vatten så är det så det blir. Alla mina ok börjar se ut så där väldigt fort, att det skulle varit bättre på v70n är jag väldigt tveksam till, de oken var dessutom av skitdålig kvalitet/konstruktion och rostade runt damasken till kolven precis som s70/v70.
Nexus skrev:Är ju inte så svårt köpa en burk hammarlack och måla på de om man vill ha fint bakom fälgarna :roll:
Bäst är måla när bilen är ny och det inte börjat rosta .

Hammarlack kan du måla på rost om det inte är för mycket av den varan (se till att det är rent och borstat) om det är viktigt att oken glänser.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]