Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Nu har specsen för årsmodell 2016 lagts upp på mediasidan

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications

Till min förvåning finns V70 D2 som modellår 2016, men den ska inte säljas i Sverige eller? Här verkar det börja på D3, i alla fall i konfiguratorn.
av Schmoyoho
T6:an är borta från V-/XC70. Trodde att 4-cyl T6:an skulle leva vidare där. Skulle inte sexan finnas kvar utanför Sverige också, eller kör man 4-cyl rakt igenom förutom polestar-bilarna?

Edit: Går man in på den svenskspråkiga varianten av sidan så finns det inga uppgifter för MY16 ännu så det kanske inte är färdigställda uppgifter...?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har nog fattat det som att man begränsar motorutbudet i V70 nu när den går i på sitt sita år. Därför blev jag förvånad att de bemödar sig att stoppa i D2 VEA i bilen. Hur många kan de sälja av den varianten? Ett par tusen högt räknat.

Att T6 är borta hade jag räknat med.
av Schmoyoho
Fattar inte riktigt kompromissen med att behålla en bilmodell men ta bort en drös olika drivlinor. Varför inte köra modellens sannolikt sista modellår ut med en beprövad och omtyckt drivlina t.ex T6 AWD? Eller varför inte prova ut T6 VEA i även V-/XC70 om modellen ska leva vidare, den hade ju hunnit komma i både MY15 och -16 i sådana fall. Classic är väl ändå när en modell står som lägst i nypris (all värdeminskning åsido). Vem vaknar och tänker att idag är dagen de ska köpa en ny, fullsmetad... D2:a?
av Schmoyoho
Förhoppningsvis ingen men eftersom det finns D2-ägare även här på forumet så måste det ju ändå vara en på något sätt dräglig drivlina. Varför skulle man annars ha intresse nog för bilen att söka sig hit?

Vad som förundrar mig är just kombinationen classic+D2. Lägre inköpspris samtidigt som den mest prisade drivlinan (efter V8) tas bort och ersätts av en nyare D2:a.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Väldigt ot, men såg en HELT ren v60 drive/d2/vaddomnuheter med 4C förut.
Så folk vaknar nog på ett flertal olika sätt vad det verkar :)
av Schmoyoho
"Vi vaknar olika".

Såg ett klipp på youtube där någon körde sin D2:a till maxfart. Efter 140-150 blev det väldigt kämpigt och sista biten upp till 170-180 var riktigt plågsam. Så 4C känns ju spontant bortkastat...

Kikade lite närmare på skillnaden mellan den nya och gamla D2:an iallafall och man har bekostat på sig en halvliter större motorvolym men får bara ut 5 hk/10 Nm mer av det. Marginellt sämre 0-100-tid också med 0,7 s, men å andra sidan marginellt bättre förbrukning/lägre utsläpp också.
av DaBlo
Motorval är väl fritt, det finns nog fina och trevliga människor som inte är kioskmongon som kör D2 med. ;)
Kan tillägga att jämfört med KIAs 128 hästare känns D2 som ett vitaminpiller :)
Mitt val föll på D2 då jag uppskattar att den är så sjukt snål och att den är grymt mycket billigare än tex D4 men inte hade jag bangat en D4 AWD om det funnits i min prisklass. :)
av mattish
Ja, undra om man är dum i huvudet eftersom kör D2 ? Förmodligen inte...

Nu är det ju inte D2 i versionen 1,6 TDI längre utan VEA med 120hk som kommer i 2,0TDI.

Jag tänker lite lätt trimpotential, likt 2,4d i förra versionen av V70. Från 126hk till 185hk....
Kan ju bli intressant..

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏