Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Om det redan finns en tråd om detta ämne som jag inte hittade får ju mods gärna slå ihop.

Instruktionsboken säger A5/B5 och 5W30 (= t.ex. Castrol Magnatec 5W30)
Castrols "sökfunktion" säger i första hand A5/B5 och 0W30 (= Castrol Edge 0W30)

A5/B5 klassning är ju uppenbart, men vad säger forumet om viskositeten? Ska man tro på bilens instruktionsbok eller Castrol?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Leafs skrev:Om det redan finns en tråd om detta ämne som jag inte hittade får ju mods gärna slå ihop.

A5/B5 klassning är ju uppenbart, men vad säger forumet om viskositeten? Ska man tro på bilens instruktionsbok eller Castrol?
Castrols rekommendation är lite tunnare vid kallstart, det är enda skillnaden.

.
av Leafs
ThomasT skrev:
Leafs skrev:Om det redan finns en tråd om detta ämne som jag inte hittade får ju mods gärna slå ihop.

.
Så det är ingen annan skillnad rent kemiskt, exempelvis att något alternativ är bättre/sämre för partikelfiltret?
av rid54
Lite sådär halvgenomtänkt svar här, kanske, men varför skulle man INTE lita på tillverkarens instruktion? Hursomhelst, att Castrol menar att deras (antar jag) 0W30 funkar i denna motor kan säkert stämma iofs, men Volvo anger väl inte tvingande att man ska använda Castrol? En 0W30 olja från nåt annat fabrikat kanske inte alls är lämpad, så då anger Volvo ett lämpligt viskositetstal, som de menar är 5W30 och då oavsett fabrikat. Skillnaden är ju inte så stor utan rör ju kall olja, som nämnts.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Leafs skrev:
ThomasT skrev:

.
Så det är ingen annan skillnad rent kemiskt, exempelvis att något alternativ är bättre/sämre för partikelfiltret?
Nä.

Står det dessutom inte i instruktionsboken att man kan köra på 0w30 under "ogynnsamma förhållanden"?

.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]