Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pnyhlen
Hej på er volvo proffs.

Jag är på väg att köpa en xc70 från 2012 lr nyare.
Min stora fundering är om man ska ha d3 lr d5.
Mina misstankar är att d3 med automat kommer att kännas slö? (sömnpiller)
Nån här inne som kan bekräfta lr dementera detta?
Så den stora frågan är D3 lr D5 :)
Mvh Pär
av Petzzon
Den känns lite strypt men det är ju lätt ordnat med Polestar. Då blir den ju som en D5, körde min grannes nu i helgen och den gick riktigt bra.
av ChristerN
Jag var i samma läge som du tills helt nyligen.
När jag fått samma svar som du, dvs att man lätt kan uppgradera en D3:a via Polestar, så fokuserade jag på att hitta en välskött bil med låga mil och den färg och de utrustningspaket jag ville ha. Det blev inte helt lätt och jag landade i en D5:a till slut. Visserligen är de dyrare än att köpa en D3:a och sen köra på Polestar men för mig kändes det bättre att hitta rätt bil än att titta på D3/D5.
En erfarenhet jag skaffat under våren är att de intressanta XC70:or som kommer ut på marknaden säljs väldigt fort.
Jag tittade på flera bilar som var sålda några dagar efter. Värst var kanske den jag tittade på en fredag em när den just kommit ut på Blocket och när jag kom på lördag fm för att provköra var den redan såld. Surt.
Nu fick jag en bil som jag gillar bättre än den jag missade men den jag köpte var dyrare än den jag missade.
Så om du hittar något intressant så provkör direkt (och vänta inte för att det regnar av omtanke om säljaren som jag gjorde) och slå till om det känns rätt.
En effekt av detta är att handlarna inte är så villiga att gå ner i pris men försöka kan man ju alltid!
av perhall
Utan Polestar är den ett sömnpiller. Motorn låter ganska mycket och slutar dra tidigt = känns strypt. 163 hk och en omodern låda i en tung bil med AWD är ur det perspektivet ingen höjdare. 0-100 på 11 sek... men kör man aldrig hårt så är ju Polestar i princip onödigt. Det är min körstil som gör att D3 163 hk är seg (även om 2,0 FWD är piggare).
PH
av tunnis
Håller med PH om att 163hk AWD inte är någon höjdare, men 181hk är helt ok..
Med Rica 245/275 går dock D3 som ett ...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kanske har D3:an en annorlunda mappad automatla? Jag tycker D5:ans lada i vanliga laget ar for konservativ och da borde D3 vara en katastrof. Man far verkligen trampa gasen helt i botten pa D5 om man skall kunna fa en lite aktivare korning utan Sportlaget.

Det kortare registret pa D3 ar ocksa ett problem men med automat sa ungar man delvis det problemet. Vet inte hur forbrukningen skiljer. Min erfarenhet av undermotoriserade bilar ar att det ofta inte ar en sa stor besparing som man tror. Vikten tar ut sin ratt... :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju D5, och valde automatlåda för att det är en diesel. Men jag har konstaterat att D5 har faktiskt ett rätt bra register. Den hade gått bra att ha som manuell också.
Men nu börjar jag ju bli bekväm...
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]