Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Hej,

Fick punktering på ena framhjulet som ej går att laga. Däcken har gått ca 2000mil och jag tänkte då byta båda framdäcken. Idag sitter det Continental ContiCrossContact LX Sport men dessa verkar ha utgått och inte gå att få tag på. Funkar det att istället sätta på t ex GoodYear Efficientgrip SUV fram i stället och ha kvar Conti däcken bak?

Bilen är en XC70 D5 Awd 2014.
av spoon
Det går helt fint så lenge dekkene er samme dimensjon. Var på Bilia i går og fikk to nye bakdekk på min 2014 XC70 D5, Bilia monterte Michelin, det sitter Conti Crosscontact fram.
Kolla så däcken är lika stora bara. Var hos däckshandlaren och ställer man flera däck bredvid varandra i samma dimention av olika tillverkare kan det skilja rätt mycket.
Håller med B20, det kan variera kraftigt mellan olika tillverkare, även om dimensionen tryck på däcksidan är den samma.
Så länge de är lika på samma axel spelar det inte så stor roll. Med Haldex ligger det ju ingen låsning mellan axlarna förrän systemet detekterar större avvikelse i hastighet än vad man får av någon centimeter däck.
apersson850 skrev:Så länge de är lika på samma axel spelar det inte så stor roll. Med Haldex ligger det ju ingen låsning mellan axlarna förrän systemet detekterar större avvikelse i hastighet än vad man får av någon centimeter däck.
Flera av On-Demand 4WD systemen släpper inte kopplingen 100%, även haldex, om rullomkretsen är olika kommer det att slita på lamellerna under körning.

På xDrive tex så kopplas systemet ur om rullomkretsen skiljer mer än 1.5 %
av SeEmSi
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Så länge de är lika på samma axel spelar det inte så stor roll. Med Haldex ligger det ju ingen låsning mellan axlarna förrän systemet detekterar större avvikelse i hastighet än vad man får av någon centimeter däck.
Flera av On-Demand 4WD systemen släpper inte kopplingen 100%, även haldex, om rullomkretsen är olika kommer det att slita på lamellerna under körning.

På xDrive tex så kopplas systemet ur om rullomkretsen skiljer mer än 1.5 %
Så vad menar ni att det säkraste är att byta alla fyra? Skulle ju kännas så där. Är ju omöjligt att kolla storleksskillnader innan nya däcken är monterade på samma fälg. Sen är ju befintliga däck lite slitna efter ca 1500 mil.

Edit: mätte gamla däcken och mönsterdjupet är ca 7mm
Vad är det för dimension på conti-däcken? Dackonline verkar åtminstone ha dom i vissa dimensioner. Jag hade satsat på att få tag på två likadana däck som du har.
av SeEmSi
MartinS skrev:Vad är det för dimension på conti-däcken? Dackonline verkar åtminstone ha dom i vissa dimensioner. Jag hade satsat på att få tag på två likadana däck som du har.
Yes dom finns där. 235x55x17. Men det verkar vara många firmor som knorrar när man kommer med egna däck.
Du behöver inte byta alla fyra. Kolla bara upp att de har samma rullomkrets.

Alla seriösa däckstillverkare har ju en hemsida där specifikationen för alla däck de tillverkar står i detalj och där kan man se omkrets alt hur många varv däcket roterar på en viss sträcka.

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏