Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
Jag noterade på min nyinköpta V70 MY12 att det sitter "olika" däck på axlarna. Vad gäller egentligen? Enligt Transportstyrelsen är bilen typad med 245/40/18 97Y. På framaxeln sitter det ett Pirelli 245/40/18 97Y och på andra sidan ett Bridgestone 245/40/18 93Y. Däcken bör snart bytas hur eller hur, men om detta inte ens är lagligt så kan jag ju tvinga bilhandlaren att byta däcken. Man det kanske inte är olagligt att blanda så. Någon som har koll på detta?
Användarvisningsbild
av börne
Bridgestonecket har för lågt lastindex, vet dock inte om det är lagligt eller ej. Att det är olika märken spelar ingen roll även om det kanske inte är att rekommendera. Jag hade gnällt på för lågt lastindex då den är typad med 97 & krävt samma däck som på övriga. Går det så går det.
av ThunderAce
Du kan ha olika däcktyper fram/bak axel dock så ska det vara samma däcktyp per axel
Får inte blanda däck på samma axel.
Dock så bör du ha minst lastindex som bilen kräver enligt typgodkännandet
av Yaniz
Hör och häpna, gott folk. Enligt bestämmelser får du ha olika fabrikat på samtliga däck och olika dimensioner per axel så länge däcken överenstämmer med helbilsgodkännandet (dvs godkända dimensioner, belastning, rullomkrets +/- 5%, max hastighet).

Du får dock inte blanda sommar- och friktionsdäck, sommar- och dubbdäck eller friktions- och dubbdäck.

Den som inte tror mig kan vända sig till Transportsyrelsen med frågeställningen.
Användarvisningsbild
av börne
ThunderAce skrev:Får inte blanda däck på samma axel.
Men det där är det inte lag på... det är som jag skrev inte att rekommendera men fullt lagligt.

Däremot kan jag tycka att den borde ha minst det lastindex den typades med (97 i detta fall) vilket den ju inte har på ett av framdäcken.
av ThunderAce
Absolut inte lag, nej nej, men bilen kan bete sig jävligt konstigt om man har olika däckmodeller
av Ugglas
Då verkar det inte som att jag kan "kräva" bilhandlaren på att byta däcken, rent juridiskt. Har däcken ett mönsterdjup på minst 1,6 mm så lär ju inte handlaren för att han är snäll slänga på 2 nya däck för 4-papp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ugglas skrev:Då verkar det inte som att jag kan "kräva" bilhandlaren på att byta däcken, rent juridiskt. Har däcken ett mönsterdjup på minst 1,6 mm så lär ju inte handlaren för att han är snäll slänga på 2 nya däck för 4-papp.
Du kan kräva att få det ena däcket med för lågt lastindex bytt för det är olagligt.
av Ugglas
Nu har jag pratat med både Transportstyrelsen och "Volvo". Enligt Transportstyrelsen så finns det inget krav från deras sida att man måste ha exakt de däcken som bilen är typad med, och i mitt fall så finns det ingen regel som säger att däcken måste ha exakt samma belastningsindex, bara däcken är likvärdigt för övrigt och det är de. De hänvisar då till Volvo. Jag ringer Bilia och ber dem kolla vilka däck som är godkända till min bil, även de säger att de inte har några krav på att bilen måste ha just detta belastningsindex bara däcken passar som de ska och är av samma typ. Så jag kan i mitt fall blanda mellan 93 & 97 utan några som helst problem. Det var ju synd, då kan jag inte kräva bilhandlaren på nya däck. Då vet ni andra läget, inte så jävla nog helt enkelt :wink:
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]