Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av charger69
kan man byta bromsar själv på en v70 2010, har hört nåt att de inte går eller är de i :roll: bak? vad behövs för verktyg o hur gör man,, har bara bytt på älde volvo. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Inga problem, det är vanliga glidok.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lär va 7mm insex, men jag har 9mm på min XC60 trots att det skall va 7mm, så vem vet :)

/Martin
av oldtimersmc
tror inte det är 7mm för det är en nyckel som inte följer med standardsatserna och när jag bytte så har jag för mig att jag bara hade en vanlig uppsättning med mig sen så är det i övrigt vanliga sexkantshyllsur som är att rekommendera + ex en bamse polygrip att pressa tillbaka kolvarna med.

Har skrivit flera trådar om hur man byter bak vid el handbroms och det är tok lätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Just därför är det 7 mm insex på de flesta oken. För den är inte i standardsatserna.
Som skrevs ovan stor polygrip att trycka tillbaka med, litet bräckjärn eller mejsel att peta upp fjädern med och så nåt lämpligt att skrapa rent beläggens anliggningskant på okhållaren med, så beläggen rör sig lätt där.
av perhall
För att byta bak måste man ha specialutrustning, lämnade in min på en ganska stor allbilsverkstad för klossbyte runt om och det gick bra fram men inte bak. Rejmes hade inga bromsklotsar hemma när den var där på service...
av 122Sport
Platsen där det kärvar är ju mellan oket och cylindern (oftast), skulle det hjälpa med att smörja med koppar/aluminiumpasta inför nästa byta och isf varför smörjs det inte ifrån start? Kan vara en korkad fråga men nyfiken ändå?
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:För att byta bak måste man ha specialutrustning, lämnade in min på en ganska stor allbilsverkstad för klossbyte runt om och det gick bra fram men inte bak. Rejmes hade inga bromsklotsar hemma när den var där på service...
Det går fint att byta bak utan specialverktyg om man vet hur man gör. Allbilverkstad... Big no no :-)
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]