Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kan säga så här, att jag försökte komma billigt undan och köpte någon sorts filt på Biltema. Den var plastbelagd på baksidan. Först fick man ju göra hål för bältena, mina barnbarn sitter på bälteskuddar. Sedan fick man sy fast någon sorts knytband och sätta runt nackskydden.
Det var ganska omständigt och filten åkte alltid på tvären så bälteslåsen doldes någonstans därunder. Sedan var det dålig kvalitet också så filten sprack i sömmarna (knytbanden). Nu har barnen vuxit till sig något och klarar sig bättre. Annars gjorde jag en upptäckt med barnen när dom var yngre. Dom gick alltid in med fel fot för att sätta sig. Om dom skulle gå in från högerdörren lyfte dom först höger fot och klev in. Det gör ju att dom står baklänges mot färdriktningen. Alltså måste dom vända sig för att sitta. Det gjorde dom genom att stå på knä på sätet och vrida sig runt.
Nu tänker man dom alltid var högerfotade, men nej, skulle dom gå in genom vänsterdörren så lyfte dom vänster fot först. Kolla in detta på barnen och jämför. Så var i alla fall min erfarenhet.

Så finns det något original formsydd sätesskydd, så köp den.
av frasan
Vill inte ha något fipplande, måste sitta och skydda bra Annars är det ju pengar i sjön.

Volvoskyddet kostar en slant, drygt 2200kr. Men vad kostar inte ett förstört skinsäte?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Jag "grundar" baksätet med två st blåa (inte den hemska plottriga) av biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=39769
Sen på det två sådana här (en till varje barnstol) för att det ska se någorlunda bra ut (fungerar utmärkt för bakåtvända stolar också) http://shop.bildeve.se/volvo-sparkskydd ... c-506.aspx
På golvet har jag lagt dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/60159172

Ser inte tokigt ut och kidsen kan vara hur skitiga dom vill. Biltemas "matta" får man klippa ut hål för bältesfästet, men då hålls dom också bra på plats och barnstolarna hjälper också till att dom ligger på plats. Tycker det fungera kanonbra. Kan ta bild vid tillfälle och lägga upp.
av Slama
Jag köpte också Biltemas skydd till vår 9-5 men lämnade tillbaka när jag insåg att det saknades hål för bältet så det skulle behövas skäras sönder samt säkert också sys lite på maskin för att hålla mer än 1 vecka.

När vi nyligen köpte vår V70 så köpte vi 2 axkid sätesskydd. Kostade 290kr per st från lekmer.se om jag minns rätt.
Kraftigt tyg och öppningsbara flikar för bälten. Vi har två bakåtvända stolar, mitten och sidan bak.

Så ska barnen prompt gå in på "fel" sida kan det bli smuts på sätet utan skydd.

Skulle ju kunna tänka mig att Volvo original sitter som smäcket men när väl stolarna sitter där så åker inte min skydd omkring så värst.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Slama skrev:Jag köpte också Biltemas skydd till vår 9-5 men lämnade tillbaka när jag insåg att det saknades hål för bältet så det skulle behövas skäras sönder samt säkert också sys lite på maskin för att hålla mer än 1 vecka.

Äger man en sax är saken biff! Klipp två skåror och trä bältesfästet igenom (Materialet är flexibelt). Behöver inte sy, mitt har hållit hur bra som helst i snart ett år nu.
Volvos skydd är säkert garanterat bäst ur alla synvinklar, men 2200kr? Skulle nog vara nervös att skite ner det :mrgreen:

Så här har jag gjort.
Bild
Bild
Bild
Bild
av frasan
Nu såg jag att baksätesskyddet inte kan användas tillsammans med isofix. Jag frågade om det när jag va på bilia och då sa de att det va lugnt.

Får utvärdera lite andra alternativ istället.
av Rådlös
Jo Alucinor: Det går lätt att klippa upp ett hål för bälteslåsen. Men det finns olika kvaliteter på dessa överdrag/skyddsfiltar. Det jag köpte var ungefär som en sådan "engångspresenning" som man kan köpa. Om det har blivit ett hål i en sådan växer ju revan vidare hur lätt som helst. Så var det överdraget jag köpte också, men det var lite finare maskor. :shock:
Som sagt, nu har barna vuxit till sig och förstår lite mer själva. :wink:
av FBKEeyore
Jag har Volvos baksätesskydd i min bil.
Perfekt med 2 småbarn.
Smidigt med dragkedja som delar av ryggskyddet.
Bra passform.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]