Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkan5
Tjena!

Har nyss införskaffat en V70 T4F MY12. Mycket nöjd än så länge.
När jag skulle tvätta bilen första gången så skulle jag fälla upp torkararmarna fram, men den vänstra går bara en bit sen tar den i huven!
Är det meningen att det inte ska gå att fälla upp den?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det ligger en liten bok i facket framför passageraren, troligen en av sveriges minst lästa böcker. Men det finns ganska mycket matnyttigt i den, speciellt om man precis köpt bilen.

Ja, man kan fälla upp armarna. Lite olika på olika årsmodeller hur man gör, men i princip går det ut på att när man stängt av bilen drar man på vindrutetorkarspaken så åker dom upp och fastnar mitt på rutan, och då kan du vika upp dom. När du sedan stoppar i nyckeln igen så kommer dom åka ner.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Gäller att ha fällt tillbaka dem mot rutan när man slår på tändningen. Annars fäller den ner sig själv genom att skava mot huvkanten.

På min bil måste man lyfta torkarspaken inom någon sekund från det att man slår från tändningen, så går de till serviceläge.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag kan ju personligen säga att jag aldrig skulle ge mig in på att göra detta med torkarna, så lätt
att göra bort sig och bam så har man 2 fina jack i motorhuven och troligen trasiga armar med.

Så viktigt är det inte att tvätta med torkarna uppe
Användarvisningsbild
av börne
Wolfyswe skrev:Jag kan ju personligen säga att jag aldrig skulle ge mig in på att göra detta med torkarna, så lätt
att göra bort sig och bam så har man 2 fina jack i motorhuven och troligen trasiga armar med.

Bara på förarsidan den gör märke, men visst, det är illa nog. Men så tankspridd är man väl ändå inte om man tex ska rengöra bladen lite, innan man går vidare fäller man ju bara ner torkaren igen.

Låter ju på dig som att det skulle vara rent idiotiskt att använda serviceläget ?:-/
av Droopy
Linkan5 skrev:Tjena!

Har nyss införskaffat en V70 T4F MY12. Mycket nöjd än så länge.
När jag skulle tvätta bilen första gången så skulle jag fälla upp torkararmarna fram, men den vänstra går bara en bit sen tar den i huven!
Är det meningen att det inte ska gå att fälla upp den?
Slå på tändingen sedan drar du spaken uppåt och håller kvar den där, efter någon sec åker torkarna upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
Slå av tändningen ska det vara. Slår man på den går torkarna hela tiden, så länge du håller i spaken.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
börne skrev:
Wolfyswe skrev:Jag kan ju personligen säga att jag aldrig skulle ge mig in på att göra detta med torkarna, så lätt

Bara på förarsidan den gör märke, men visst, det är illa nog. Men så tankspridd är man väl ändå inte om man tex ska rengöra bladen lite, innan man går vidare fäller man ju bara ner torkaren igen.

Låter ju på dig som att det skulle vara rent idiotiskt att använda serviceläget ?:-/

Vi kan välj säga så här, att kan det gå åt fanders så gör det garanterat det för mig =)
Lärt mig en hårda vägen att inte chansa. :wink:
Jag bytte mina torkarblad utan problem utan serviceläge i vintras =)
Användarvisningsbild
av börne
Wolfyswe skrev:Vi kan välj säga så här, att kan det gå åt fanders så gör det garanterat det för mig =)
Lärt mig en hårda vägen att inte chansa. :wink:
Jag bytte mina torkarblad utan problem utan serviceläge i vintras =)
Jo vissa har ju alltid otur :D

Byta torkare gör även jag utan serviceläget då det är så pass lätt med knapplåset, men som jag skrev när bladen ska rengöras med lite koncentrerad spolarvätska vilket jag gör lite då & då är det bra att kunna fälla upp även på förarsidan.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]