Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle byta till sommardäck på min V70 my11 idag och detta resulterade i uppböjd plåt på ena lyftpunkten fram, se bilderna som inte vart så bra. Provade med garagedomkraften med hockeypuck emellan (som jag också fått som tips) som precis går in i öppningen i plasten i baljan men detta resulterade att plåten böjdes lite. Provade då med original domkraften med det vart bara värre. Skall man inte kunna lyfta bilen hemma eller med originaldomkraften utan åverkan på bilen?

Kan någon visa med bild eller illustration exakt vart man skall lyfta och tipsa om ett bra mellanlägg som funkar. Har sett Volvos bild på lyftpunkter men den visar ju bara där jag lyfte. Känner att det finns en extra förstärkningsplåt på insidan framför urtagen fram med där passar inte originaldomkraften då plasten är i vägen.
Bild
Bild
Här finns bild på lyftpunkter .
Jag tror de där bak sitter ovanför plasten för de syns inte så jag lyfter i draget.
Fram använder jag yttersta punkt 2.

Bild
Jag gjorde en adapter med greppform efter bildomkraften (saxdomkraften) som jag sätter på en garagedomkraft. Jag har lagt in bilder i en tråd om detta och måste söka på det. Jag skall försöka återkomma med en länk.

Här, hittade den ganska omgående: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p809639

Jag har alltså en V70 -08. Jag tycker det ser tämligen lika ut på dina bilder. Men om du tillverkar något sådant här, så utgå från bildomkraften och utseendet på det "lyftgreppet". Och tänk också på att garagedomkraften skall stå plant. Annars har jag en känsla av att det blir konstiga vinklar när bilen kommer upp en bit.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Magnus-B skrev:Här finns bild på lyftpunkter .
Jag tror de där bak sitter ovanför plasten för de syns inte så jag lyfter i draget.
Fram använder jag yttersta punkt 2.

Bild
Kan man lyfta vart som helst på yttersta punkt 2? Ser ut som det sitter 2st gummiploppar i hålen som finns på den ytan.

Har fast dragkrok, vågar man lyfta i den och i såfall vart?
Har plåten blivit böjd så har den tappat sin styrka i lodlinjen så rikta den eller kör med en sågad kvalitetspuck, gärna en som det står FBK på. Ok det sista är inte nödvändigt :wink:
RollTheDice skrev:Jag använder en hockeypuck mellan domkraft och lyftpunkt 1 (istället för volvos egna).
Bild
Jag lyfte också med hockeypuck på garagedomkraften men plåten vart ändå lite böjd. Sätter du den precis mitt i urtaget som jag gjorde? Fattar inte varför plåten böjde sig och vad händer om man lyfter där igen?
Volvos egen domkraft är endast en nödlösning och skall inte användas annat än vid punka efter vägen.
använd garagedomkraft.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]