Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
Har köpt en T4F MY12, PS-låda, som jag hittills bara kört på bensin, och den ska enligt uppgift vara rätt snål med den lila 1.6l motorn. Min gamla V70 2.5l 170hk, automat var rätt törstig i stan (1.3 - 1,5) men låg hyfsat till på landsväg (0,75l i 90 km och 0,85l i 110 km), så jag såg fram emot att kunna spara in en del på soppapengarna, framförallt i stan där jag bor, men ack så besviken jag blev. Denna bil drar ju 1.2l-1.3l i stan och 0,75l-0,80l i landsvägskörning, det är ju för fan nästan lika illa som den gamla. Visst kan man köra den snålare om jag är helt ensam i bilen och kör extremt försiktigt på jämn väg och aldrig övertiger 90km, men så kör man knappast i praktiken. Hur mycket drar den då om jag skulle tanka etanol? Är det något fel på bilen, eller drar de så här mycket om man inte kör extrem ecodriving?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Men man får inte glömma att nya V70 in du har är ju både större, längre, högre + väger mer än föregångaren. 3dl liter till med etanol ungefär, blir billigare om du kör på det!
av Rådlös
Märkliga siffror.
Jag har en V70 2.0F -08. Den drar i genomsnitt 1,18 L/mil. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat annat. Skulle jag dra släp, vilket kanske bara händer någon gång om året, så drar den markant mer.

En fundering, har man slarvat med service och oljebyten i din bil?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nej små motorer ger _möjlighet_ till lägre förbrukning, mer magiskt än så är det inte. Konstruktionen i sej kan påverka (tänk rödblock mot vea) och ge skillnad i energieffektivitet men ska 1700kg flyttas åtgår en bestämd mängd energi.
Noterbart är att dessa motorer får bättre ekonomi på etanol, de drar inte så väldigt mkt mer. Jag körde ofta min på litern med etanol och runt 0,85 på bensin.
av Ugglas
Kör man någorlunda försiktigt så är landsvägsförbrukningen acceptabel, men att bilen ska dra så otroligt mycket i stan stör mig, då den inte ligger långt efter min gamla.
av Malmstroem
Din nya bil väger mer än din gamla. Det märks speciellt vid stadstrafik.

Tråkigt men sant. Jag gick från en V70N 2,5T -05 manuell till en XC70 D5 AWD -12 automat.

Med min körning har de två ungefär samma förbrukning...
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Har med en V70 T4F -12 och ligger runt 0.9-1.1 på stadskörning och kan komma ner till 0.6-0.8 på landsväg/motorväg.
Drar dessutom mer på sommardäck (18") än på mina vinterdäck (16" dubb), ca 0.1-0.2 i skillnad där.

Har blandat bensin och etanol och den drar ungefär som man säger ovan 2-3 dl mer per mil med etanol.
Det man brukar räkna är ju 1.3 * pris på etanol och om den summar är högre än bensinpriset så tankar man
bensin, annars blir det dyrare med etanol.

Så nej, det är inget fel på din bil, det är en tung volvo, "tänkte skrivit pansarbil" och då drar det lite mer även
om motorn är "mindre".

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]