Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andwim
Som min andra tråd avslöjar så har jag precis hämtat ut bilen och har sprungit på några frågetecken som jag inte lyckas lösa själv.

Enligt instruktionsboken så ska bakluckan vara elmanövrerad och det ska gå att få upp/stänga den genom att hålla knappen på fjärren/instrumentpanelen inne en stund. Enligt vad säljaren sa när jag beställde den (även på nätet) så är elmanövrerad lucka standard på summum-modellen och jag har banne mig inte valt bort det... =)

Är det något som måste aktiveras i inställningarna som jag inte hittat, stämmer inte specarna att det är standard med elmanövrerad lucka på summum eller är det möjligtvis något som är dead on arrival?

Självklart ska jag söka kontakt med säljaren på måndag men vill helst slippa sitta och provtrycka hela påsken därav min ödmjuka vädjan om hjälp av er. =)

Tack på förhand
//A
När du öppnar bakluckan känner du om den är elmanövrerad, om inte motorn går igång så är det ett litet motstånd i luckan. Dessutom finns en knapp på "undersidan" av luckan för stängning av densamme, om du har en elmanövrerad sådan vill säga.
Du har nog blivit lurad av säljaren det är årsmodell 16 som kallas "classic" som har elmanövrerad baklucka som standard dessa bilar har inte börjats tillverkas än
Har du en årsmodell 15 så är den tillval eller ingår i lastpaketet ihop med tonade o laminerade rutor
Låter onekligen som att det var en säljare som inte lyckades fullt ut...jag hade ju gärna betalt extra för att få det. =(

Han hade även missat att jag ville ha bakkamera och panoramakamera...de kan de ju montera i efterhand vilket är beställt men ellucka vet i sjutton om det går att få till i efterhand... =(
andwim skrev:Låter onekligen som att det var en säljare som inte lyckades fullt ut...jag hade ju gärna betalt extra för att få det. =(

Han hade även missat att jag ville ha bakkamera och panoramakamera...de kan de ju montera i efterhand vilket är beställt men ellucka vet i sjutton om det går att få till i efterhand... =(
Fast det är väl ingen större förlust om den saknar elbaklucka. Jag valde bort det på min bil då jag mest såg nackdelar med det. Jag tyckte att elbakluckan kändes trögare att hantera manuellt, kan inte stänga på fjärren, man kan inte "knök packa" för då går klämskyddet in och stoppar luckan vid stängning och när man mest behöver det när båda händerna är upptagna så är man tvungen att lirka upp nyckeln ur fickan för trycka på knappen, då kan jag lika gärna öppna manuellt istället. Finns många nackdelar, men bara en fördel, det är ganska coolt.

Back/panoramakamera eftermonteras alltid på V70/XC70, monteras aldrig i fabrik. Det är därför backkamera är dubbelt så dyrt på XC70 som på XC60.
Misstänkte det....kanske en struntsak men man blir ju sné....vill ju känna sig helnöjd när man precis hämtat ut en ny bil. Hade det bara varit det och inte strulet med kamerorna också kanske man tjurat mindre...=(

Vet du när 2016 börjar släppas?
Den största fördelen tycker jag är på vintern när bilen är skitig o man slipper ta i en skitig knapp o baklucka för att öppna o stänga bakluckan
Årsmodell 16 går i produktion om några veckor de första bilarna ska dyka upp i början på Maj hos återförsäljarna
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
haha..nej som sagt...ingen världskatastrof så klart men jag hade det till och med på min Skoda Superb som jag hade som tjänstebil innan. Man vänjer sig rätt snabbt vid det tycker jag. Smidigt när man ska lasta i och ur, slipper bli skitig om fingrarna när man lastar ur och ska på möte i jobbet....och som sagt...rätt coolt också. =)
För att få vara säljare på Volvo ska man inte va speciellt intresserad av produkten, och helst inte så insatta i utrustningspaket förbrukning osv. Dom verkar gå på andra kriterier. Oftast har man som kund bättre koll :lol:

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏