Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Är eventuellt på väg att byta till en senare årsmodell av XC70 och siktar på en 12:a.
Har ännu inte provkört någon och funderar över motorvalet (och en massa annat).
Kör idag en 09:a med 185 teoretisk hästar under huven som jag väl inte utnyttjar så ofta men det är skönt att de finns där vid omkörningar etc.
Är det stor skillnad på D3 och D5?
Hur funkar tex en D3:a med manuell resp automat? Någon av dem som känns tröga?
Är det några skillnader mellan tidigt producerade 12:or, typ juli-augusti-september 2011 jämfört med de som producerades under våren 2012?
Alla 12:or har väl Haldex gen4, även de sent producerade?
Något särskilt man ska hålla utkik efter förutom att spännrullen ska vara bytt?

Övriga tips och råd är varmt välkomna!
Jag blir lite nojig av allt funderande :roll:
Användarvisningsbild
av xerent
Om det är AWD vi pratar om så är det samma motor med olika programmering. Köp en D3 AWD och lägg på Polestar-trimmet. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MY11 D3 awd ger 225hk/460Nm med Polestar
MY12-13 D3 awd ger 215hk/440Nm med Polestar

Från och med MY14 heter den D4 istället.

Eftersom D3 awd och D5 awd är samma drivlina med olika mjukvaror så hade jag letat efter en D3 awd och sen köpt till Polestar.

Lycka till! :-)-)
Användarvisningsbild
av EjS
Jag kom också från en 09 d5 och fick en 11 d5.

Otrolig stor skillnad på motorns karaktär.

Ingen aning om d3 eller d5 är lika på alla komponenter men min mening är att d5 präcis räcker i xc70. Mindre effekt och den hade varit slö.

Jag testad 0-100 med elm327 och den säger 9,6 sek 0-100. Samma (långsamma) sak när det gäller 60-100 och 80-120.
av Axie
Har en sent tillverkad d3 my12. Jag tycker den räcker gott och väl. Jag är inget fartmonster men jag kan göra de omkörningar jag vill. har inte ägt bilen så länge och har därför bara hunnit avverka knappt 3000 mil men den har inte svikit mig i någon omkörning. Verklig förbrukning pendlar mellan 0,58-0,67. Den högre förbrukningen var då dieselvärmaren användes dagligen och det blev mycket motorvägskörning.
Då jag kör mycket uppskattar jag att förbrukningen är hyfsat låg och skatten acceptabel.
Det är klart att d5 känns piggare men allt handlar väll egentligen vad man har för krav själv. Den förra Volvon jag hade var en 945 med 115hk, kraften i den dög till vanlig körning men man blev tvungen att planera omkörningarna....

Lycka till med köpet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Finns erbjudet från Polestar kvar ännu? Isåfall kan du få en D5 för 6900kr extra Axie. Så har du samma förbrukning fast med väldigt mycket bättre prestanda.
av ChristerN
xerent skrev:Om det är AWD vi pratar om så är det samma motor med olika programmering. Köp en D3 AWD och lägg på Polestar-trimmet. :D
Ja, det är AWD vi pratar om.
Är inte riktigt med på det där med samma motor. Om man med PS ökar D5:an mer än vad D3:an med PS ger så borde det väl vara annan skillnad också eller är det bara att PS själva inte vill, som Volvo-företag, sabba D5-försäljningen?
EjS skrev:Jag kom också från en 09 d5 och fick en 11 d5.

Otrolig stor skillnad på motorns karaktär.

Ingen aning om d3 eller d5 är lika på alla komponenter men min mening är att d5 präcis räcker i xc70. Mindre effekt och den hade varit slö.

Jag testad 0-100 med elm327 och den säger 9,6 sek 0-100. Samma (långsamma) sak när det gäller 60-100 och 80-120.
På vilket sätt var det skillnad? Var 11:an bättre eller sämre/slöare än 09:an?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ChristerN skrev:Är inte riktigt med på det där med samma motor. Om man med PS ökar D5:an mer än vad D3:an med PS ger så borde det väl vara annan skillnad också eller är det bara att PS själva inte vill, som Volvo-företag, sabba D5-försäljningen?
Precis så är det!

T.o.m MY11 gav Polestar samma på D3 och D5. Men MY12 och framåt ger Polestar effekt som en standard D5 på D3/D4 awd.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]