Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knopfler
Hej, har köpt min första Volvo och har den typiska frågan - drar min volvo onormalt mycket? Bilen är en 2014 XC70 D4 awd summum MANUELL och jag är kalasnöjd med allt utom förbrukningen. Kommer inte ens ner i deklarerad stadsförbrukning vid lugn landsvägskörning i 90 km/h. Ligger på dryga 0,6 enl färddatorn momentant i 90.

Lufttrycket är 2,6 bar, Sommardäck, org 17". Bilen har gått 3500 mil.

Deklarerad blandad förbrukning är 0,53.. är det omöjligt att nå på landsvägen?
Min går som billigast mellan 80 och 90 km/h. Kör jag riktigt försiktigt då kan jag se medelförbrukning på aningen under 0,6 l/mil. Men då får man verkligen tänka sig för. Fast nu är ju min en D5 automat, förstås.
Mer normalt, över längre tid, är en indikerad medelförbrukning i närheten av 0,8 l/mil. Men då ingår en del släpdragande också.

Personligen tycker jag dock att om du tänker som du gör har du köpt fel bil. Det finns gott om andra bilar som är billigare i drift. Några av dem såg jag igår på en lerig gräsplan i snöslasket. De flyttade knappt sig själva, medan min XC70 inte märkte något av halkan, när jag drog ut släpvagnarna som de andra optimisterna trodde att de skulle kunna hämta.

Under 3 km körning hade jag en snittförbrukning på ca 3,5 l/mil, men jag kom dit jag skulle utan tillstymmelse till slirning.
Momentanförbrukningen ger inte så mycket. Vill du ha reda på hur lite du kan få bilen att ta, ge dig ut på en lugn landsvägskörning på högsta växlen i ca 80 km/h. Skulle tro att du når under 0,6 l/mil då.

XC70 är en tung bil -- vilket ger hög förbrukning i stadstrafik med start och stopp. Luftmostånder är också högt, vilket gör att snabb motorvägskörnign ger hög bränsleförbrukning.

Det går att få en XC70 att ta lite. Men det kräver lugn körning på landsväg. Jag ligger på kring 0,9 l/mil med min automat. Jag kan leva med det.

Det borde inte vara omöjligt att nå 0,53 med en manuell. Men jag skulle tro att det kräver körning i ca 80 km/h utan accelerationer eller onödiga inbromsningar.
apersson850 skrev:
Personligen tycker jag dock att om du tänker som du gör har du köpt fel bil.
Jag är van vid törstiga bilar men jag brukar ligga närmare deklarerad förbrukning än jag gör nu, därav funderingen. Vad det låter på er så är det inge fel på min bil, bara Volvo som lyckats väldigt bra i körcykeln. :P
På med 16 tummare med smala däck och 3,3 bar, sen jämn fart under 1500 rpm/85 km/h och absolut inte gasa, och aldrig nudda bromsen så kan man komma ned till 0,53.
Sen är ju den deklarerade förbrukningen till största sannolikhet certifierad med för ändamålet extremt avvägd programvara, inga hjälpsystem ("all elektronik" frånslagen, ingen AC, etc. etc.) och säkert gjord på lågfriktionsunderlag och vindstilla. Typ.

0,6 låter rätt bra ändå för en AWD faktiskt. Jag ligger på 0,63 färddator nu med D4 VEA (FWD) manuell. Men då är det mestadels stadskörning och bilen har bara gått ~200 mil.
Teknikens värld har hittat på en egen körcykel, som de påstår är en mer realistisk återskapning av verklig trafik än vad EU-cykeln är. När de jämför förbrukningar enligt de olika cyklerna är det inte alls ovanligt att bilarna tar mer än 25% mer i tidningens egen körcykel än vad den certifierande cykeln säger.

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏