Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Väljer att avsluta mina Audi-dagar och gå över till Volvo. Har hittat en XC70 D5 AWD 2013, Summum som gått omkring 9000 mil.

Har ni några tips på saker jag bör undersöka med bilen, för att slippa dyra kostnader?

Jag har exemplevis aldrig kört en bil med progressiv servo. När jag testade bilen kändes den lite sladdrig i relativt låg fart och nästan som att den ville styra "själv" vid 3-4 tillfällen. Skulle någon av er tro att det är den progressiva servon jag upplevde, snarare än att det är någonting galet med servon/styrdelar?

Tacksam för era synpunkter!
Ja, jag har suttit och läst allt jag kommit över. Bor 30 mil bort från bilen, så ska ringa till säljaren imorgon och se vilken hårdhet som var inställd när jag provkörde häromdagen.

Men det är just den inställningen som det handlar om, och det kan inte vara någonting med servon som är fel?
Ska väl inte kännas sladdrig i låg fart oavsett hårdhet. Ska kännas lättstyrd = lågt motstånd. Om det kändes som att bilen ville styra själv vid ett par tillfällen kan det ha varit hjulspår eller liknande?
Jäverhammar: Det var på en ren vägbana i en lättare sväng innan påfarten till Europaväg. Dessutom kändes det även, litegrann, när jag landade på Europavägen och gasade för att känna på responsen. Så, inga hjulspår.
@HakanF: Okej! Bilen har ju rullat en del trots ny årsmodell, så det kanske finns ett slitagebeteende som gör att servopump/rem kan gå? Ska läsa mer om de förslag du har givit mig. Vad kostar byte av servopump i material och arbetskostnad. Har du, eller någon annan, en tanke om det?
Be även att de kollar skicket på främre bussningarna i bakre bärarmar. Hylsan rostar, och gummit släpper i vulkningen, så gummit blir löst inuti hylsan. Den blir spårkänslig och man får korrigera en del efter väg och i kurvor. Väldigt vanligt, även om bilen du tittar på egentligen borde ha nåt år kvar på dom.
Kan också vara en sån enkel sak som lufttrycket i däcken, är det för lågt eller ojämnt mellan sidorna upplevs bilen vilja styra själv.
Annars tycker jag att bilar med progressiv servo upplevs både mer styrvilliga och stabilare, ett bra tillval.

Testa också att awd funkar, drar det mycket i ratten vid acceleration kan den vara ofrivilligt fwd. En D5 polestar drar inget nämnvärt i ratten på torr väg, som referens.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]