Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d5summum
Hallå.

Mitt högra halvljus (xenon) dör efter 2 min och det kommer upp "glödlampsfel halvljus" i displayen.
Stänger jag då av lyset och sätter på det igen så funkar det, i 2 min sen dör det igen.

Alltid bara det högra och det dör alltid efter 1-3 minuter, inte mer, inte mindre.

Bilen är en v70 d5 -08a
Inga kurvljus
Inte xenon på helljus

What to do?
Användarvisningsbild
av Anders E
Skifta lampor mellan höger och vänster sida så ser du om det följer lampan.
Om inte kan det vara ballasten tex.
Användarvisningsbild
av Steffe3
5-10 minuter kanske, första gången, beroende på hur hårt kontakten sitter (samlas en del skräp som kan göra den trög att dra isär).

Sitter två sprintar per strålkastare, dra upp dom, ta loss kontakten, sen har du strålkastaren i handen :)
Användarvisningsbild
av Taxen47
Så här ser det ut på insidan när du tagit bort skyddskåpan.Den vänstra på bilden är lampan.Sitter med en enkel bygel.
Tag ej med fingrarna på själva lampan.Det sägs att man skall vänta ca en kvart efter bilen slagits av,för att det inte skall finnas kvar nån laddning.
Du kan gärna också ta av minuspolen medans du byter.Du får ställa om klockan sen bara.

Bild
Användarvisningsbild
av börne
Står hur du ska göra i världens minst lästa bok, det är nog den lättaste bilen att byta lampor på då man tar bort hela strålkastaren & kan sitta vid köksbordet & pilla inne i värmen med bra ljus.

Som sagt dra upp "tältpinnarna" som du ser om du öppnar huven ovanför strålkastarna. Lossa kontakten sen är det en bygel du får bända lite på, du ser hur man ska göra, men som sagt står i boken.
av JHg
Jag hade samma fel. På min var det ballasten som gett sig. Att ta loss lampan är mycket enkelt. 2 sprintar och en kontakt. Sedan drar du lampan mot dig, framåt i bilen riktning. Ballasten sitter under "lamppaketet" (om det nu är den det är fel på).
så här
Bilagor
1.jpg
1.jpg (102.79 KiB) Visad 4854 gånger
2.jpg
2.jpg (126.95 KiB) Visad 4852 gånger
3.jpg
3.jpg (414.94 KiB) Visad 4854 gånger
4.jpg
4.jpg (122.44 KiB) Visad 4840 gånger
5.jpg
5.jpg (145.4 KiB) Visad 4853 gånger

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]