Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Syrris
Kära forummedlemmar,
Det är dags för bilbyte, och förra veckan gjorde jag misstaget att åka till Upplands motor och blev visad en fin V70 av en minst lika fin säljare.
Bilen med stort B är en V70 1,6 drive -12, gått snart 12 000 mil, utrustad med Summum- och herrgårdsvagnspaketet. 3 tidigare ägare (bilfirma-företag-bilfirma enl säljaren). Caspian blue metallic och svart läderklädsel, fast dragkrok, dieselvärmare och all annan utrustning jag kunde (och inte kunde) föreställa mig. Priset är 159 000 kr. Jag blev erbjuden ett bra pris för min inbytesbil.

För mig kändes bilen som ny. Hur pass sliten är en tre år gammal volvo som gått 12000 mil? Jag vet förstås inte fördelningen stadskörning-landsväg.
- Vad siar ni om reparationskostnader? Har ni som kör motsvarande bil upplevt reparations- och servicekostnaderna som höga? Ange gärna kostnader i kronor och ören, fastän jag ställt frågan lite som "Hur långt är ett snöre".
- Vilken förbrukning har ni i/på stad/landsväg/motorväg?
- Däckdimensionerna som jag ser på Fordonsfråga är en dyr dimension. Måste jag välja såna däck? 225 50 17 98W

varför bilen passar mig:
- bra utrymme för mina två hundar
- låg förbrukning
- hög komfort (stor skillnad mot nuvarande bil)
- dieselvärmare, perfekt om hundarna måste spendera någon timme i bilen när det är kallt ute
- dragvikten räcker till
- JAG ÄLSKADE DEN.

Varför bilen inte passar mig:

- täta serviceintervall, 2000 mil. Har räknat med att serva den 1,5 ggr pr år till en total kostnad av 7500 kr. Kan ni korrigera den siffran eller verkar den rimlig?
- jobbig vibration från motor vid 1500 varv.
- mycket elektronik som kan krångla (men det har väl de flesta nya bilar?)
- att bagageluckan öppnas med tryck på nyckeln. Vet hur det är att stå i ösregn och vänta på att den där luckan ska öppna sig.
- rädd att det kan bli höga service- och reparationskostnader.
- kanske onödigt stor för mig och två hundar.

Berätta gärna om era erfarenheter och ge mig råd! Är det billigare att köra en motsvarande V50? Vad förlorar jag i så fall i komfort?

Stort tack på förhand!
Spoiler »
Jag skulle inte ha köpt en V50 om du tittar på en V70 MY12. V50 kommer kännas som en gammal relik, konstruktionen är från 2004 med endast mindre ändringar.

Är den lilla motorn ett krav? Annars så är D3 en bra motor. Tycker dock bilen var väldigt välutrustad och bra prissatt.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg, tryck besvara istället
Alltså, elbakluckan är ju inte krav på att använda... När den börjar gå upp kan du trycka på handtaget eller på knappen på nyckeln så stoppar den, och du kan dra manuellt.

Om du nu tycker det är kul. Annars kan jag lova att man blir ganska duktig på hur långt innan bilen man ska trycka för att den precis ska ha öppnat sig när man kommer fram -- en sport i sig :)

Bilen då. 1.6D är ju en väldigt trött motor, och i V70 gör den sig inte alls bra.
Blev du kär i V70:n så stirra dig inte blind på just det exemplaret, den är en av Sveriges mest sålda bilar och du kan hitta en som passar dig perfekt!
Angående milen behöver du inte vara orolig! du är svårt för att hitta många som gått mindre..
Jag köpte en V50 D5 2010 för snart två år sedan under liknande förutsättningar, 3år gammal/10800mil f.d. tjänstebil men med dokumenterade långmil (brukaren hade 5mil enkel resa till jobbet och körde aldrig bilen "i arbetet")
- täta serviceintervall, 2000 mil. Har räknat med att serva den 1,5 ggr pr år till en total kostnad av 7500 kr. Kan ni korrigera den siffran eller verkar den rimlig?
Min har 12mån/3000mils intervall, leta efter en V70 med sådan motor (större diesel) så får du en årlig service istället.

Vet inte om det skiljer mycket i servicepriser mellan V70 och V50 men gav 1850kr för en första anpassad basservice.
Sista blev en "fullservice" med bränsle-, kupéluftfilter, byte bromsvätska och nya torkarblad etc 4400kr.
- Däckdimensionerna som jag ser på Fordonsfråga är en dyr dimension. Måste jag välja såna däck? 225 50 17 98W
Dyra däck? allting är relativt, på nätet kan du hitta Khumo för 800:- eller Pirelli P Zero för 1100:- Michelin/Goodyear ca 1200:-http://www.bythjul.com/
- mycket elektronik som kan krångla (men det har väl de flesta nya bilar?)- mycket elektronik som kan krångla (men det har väl de flesta nya bilar?)
- dieselvärmare, perfekt om hundarna måste spendera någon timme i bilen när det är kallt ute
Diesevärmaren är nog det jag uppskattar mest, vill aldrig vara utan mer! Men denna värmare från Webasto är en mycket större källa till problem än all övrig elektronik tillsammans när den börjar krångla (och det gör den för många som du märker om du söker lite här på forumet)
Berätta gärna om era erfarenheter och ge mig råd! Är det billigare att köra en motsvarande V50? Vad förlorar jag i så fall i komfort?
Jag skulle inte ha köpt en V50 om du tittar på en V70 MY12. V50 kommer kännas som en gammal relik, konstruktionen är från 2004 med endast mindre ändringar.
Visst är V50:n mindre med allt det innebär, mindre ljudisolering, mindre säten och kupébredd etc, men efter en vecka i en splirrans ny hyrbil V70 D4 automat 2015 (blev påbackad och fick omlack) var jag orolig för att jag skulle tycka att min "gamla" V50 skulle kännas oerhört bullrig och trist, men tillbaka i V50 blev jag förvånanad av hur pass lite jag upplevde i skillnad, men provkör en så får du själv avgöra.
Det enda som är en negativ sak av de sakerna du nämner är ju faktiskt vibrationerna. Dom upplever jag i min bil också och det är den lilla fyran som orsakar någon egensvängning eller nåt.
Det är strax under 1500 rpm. Löses bäst genom att växla ner.
Övriga negativa saker får du oavsett vilken bil du köper, framförallt oron om driftkostnaderna.

Ang. däcken så är 205/60-16 originaldimension på bilen, men den kanske inte motiverar ett fälgköp för 16" för att komma ner i däckkostnad. Däremot komfort och bränslekostnad kanske kan motivera det?
Tack för era svar!

Lilla motorn är inget krav, jag vill bara ha så låg förbrukning som möjligt. Jag irriterades av vibrationen, men som Mattish skriver här ovan, så går det att växla ner- eller gasa lite :).

Aha, så man kan uppleva det som stor skillnad mellan V50 och V70. Måste sannolikt testa själv, utifrån att ni verkar uppleva V50:n lite olika.

Fördelar so far med en D3:
- slippa jobbiga vibrationerna vid 1500 varv
- 3000 mil serviceintervall
- starkare motor som kanske drar min lilla 1100-kg husvagn lättare

P210 hittade däck till bra priser. Sökte på denna dimension lite fort igår, och billigaste sommardäcken kostade över 2000 kr st på min vanliga däckverkstad, och det tyckte jag var för mycket.

Toppen att man kan öppna bakluckan manuellt också :)! Det trodde inte jag :).

Jag har pratat med Upplands motor och fått lite svar om kommande servicekostnader för 1,6 Drive:
14 000 mil: service inkl. kamremsbyte, 8400 kr.
16 000 mil: basservice, 3300 kr.
18 000 mil: service inkl. byte bränslefilter mm., 5 600 kr.
20 000 mil: basservice, 3300 kr.
tot servicekostnad för 8000 mil: 20 600 kr.
milkostnad: 20600/8000= 2,58 kr.
servicekostnad pr år: 2,58*3000=7 740 kr.
Angående däcksdimensionerna så kan det vara värt att kika på lite andra profiler också. Utnyttja +-5% regeln och se om du hittar andra dimensioner som är billigare.

/F
bem skrev:Hej Syrris,
Om du har ork kan du plöja igenom min tråd om V70 som har lite av samma frågeställningar du har framme här i din tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183

/Bo
Hej Bo :)!
Jag har faktiskt redan läst din tråd och glatts åt att du verkar ha hittat en fin V70, och har tagit intryck av hur väl du tagit hand om dina bilar med service, rostskyddsbehandlingar mm. Det har varit mycket bra läsning, så tack för en mycket bra tråd!
Hur långt har du kört nu med din nya bil, och är du nöjd? Några oväntade reparationer?
frefre skrev:Angående däcksdimensionerna så kan det vara värt att kika på lite andra profiler också. Utnyttja +-5% regeln och se om du hittar andra dimensioner som är billigare.

/F
+-5%-regeln är ny för mig. Innebär det att jag kan frångå rekommenderade däckdimensioner med 5%?
Tack för tipset!

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]