Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenboh
Går lite i valet och kvalet om jag skall beställa en ny XC70-Classic. Modellen kommer ju bli "gammal" om ett år ungefär när nya V90 och V90CC kommer men å andra sidan brukar ju en bil vara som bäst sista årsmodellen. Är det vansinne att punga ut med runt 400-lakan på en bil som inte kommer vara aktuell om ett år?
Nya V90:n lär säkerligen vara en del dyrare än nuvarande V70 men risken för värderas är ganska stor när en modell försvinner.
Användarvisningsbild
av bem
Hur länge har du tänkt att ha den nya bilen i så fall?
Vissa byter ju bil rätt ofta, andra behåller bilen väldigt länge och i senare fallet lär det ju mer eller mindre kvitta vad gäller värdeminskningen.
Sen kan det ju vara klokt att vänta nåt år efter att en ny modell kommit ut ifall det skulle vara några problem i början så man slipper dessa.
Sen kanske du gillar utseende och funktioner på V90 så pass mycket att det väger över och du vill vänta på den.
Och har du dessutom ingen brådska och kan vänta så... men under tiden sjunker din nuvarande bil i värde också så...
En XC70 Classic som köps in på vintern när man får med vinterhjul på köpet och kanske nåt mer kan ju göra köpet rätt prisvärt.

/Bo
av Hbgpolisen
Håller med föregående talare. Brukar undvika första årsmodellen av en ny bil då alla barnsjukdomar brukar visa sig. Ny bil och ny modell är alltid kul men det står ju mot en modell som mer eller mindre är så förfinad den kan bli. Plus det är väldigt prisvärt med tanke på utrustning som du får med i köpet på de utgånde MY15 och MY16. Tror inte det skiljer så jättemycket mellan kampanjen Volvo haft nu och Classic, det extra du får med i Classic fick du i ex gratis vinterdäck på kampanjen rent kronor och ören räknat.

Köp en prisvärd 15 el 16 nu och ha den ett par år och sen byt till en V90 innan värdet fallit för mycket plus V90 kommit ut begagnade och man fått bort eventuella barnsjukdomar.

Mitt stalltips... :D
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tror att värdet kommer va stabilt även om man köper sista årsmodellen som jämförelse är en XC70 d5 awd 2007 (gamla karossen) 30tkr dyrare än en V70 2,0f med den nya karossen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev:Jag tror att värdet kommer va stabilt även om man köper sista årsmodellen som jämförelse är en XC70 d5 awd 2007 (gamla karossen) 30tkr dyrare än en V70 2,0f med den nya karossen.
Ja men vad skiljer det mellan XC70 D5 AWD 07 och en XC70 D5 AWD 08, dvs nya o gamla karossen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tycker gamla karossens XC70 är enormt högt värderade de med, med tanke på hurpass till åren de börjar bli.

Ontopic så finns det ju egentligen bara ett svar på denna fråga. XC70 classic kommer förmodligen vara den XC70 av denna generation som har absolut bäst kvalitet i allting, de har haft tid på sig att arbeta bort alla kostamma garantigrejer och allt som ger badwill från kunden och bilen lär hålla ihop sjukt bra. Om du ska behålla bilen många år måste det vara ett utmärkt köp. Om du däremot kommer behålla den 2-3 år lär den få en riktigt stor törn i andrahandsvärde. Ju äldre bilen är desto mer värderas den på skick, men ska du sälja en begbil som "nästan ny" kommer en stor del av det att gå om intet pga gammal kaross.
Jag skulle alltså vilja säga att den kan vara ett utmärkt köp eller ett uselt köp, helt beroende på hur du själv tänkt äga den.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
VolvoB20 skrev:
simonhalmstad skrev:Jag tror att värdet kommer va stabilt även om man köper sista årsmodellen som jämförelse är en XC70 d5 awd 2007 (gamla karossen) 30tkr dyrare än en V70 2,0f med den nya karossen.
Ja men vad skiljer det mellan XC70 D5 AWD 07 och en XC70 D5 AWD 08, dvs nya o gamla karossen.
Inte så mycket, jag fick bra betalt när jag sålde min. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
crumpets skrev:Jag tycker gamla karossens XC70 är enormt högt värderade de med, med tanke på hurpass till åren de börjar bli.

Ontopic så finns det ju egentligen bara ett svar på denna fråga. XC70 classic kommer förmodligen vara den XC70 av denna generation som har absolut bäst kvalitet i allting, de har haft tid på sig att arbeta bort alla kostamma garantigrejer och allt som ger badwill från kunden och bilen lär hålla ihop sjukt bra. Om du ska behålla bilen många år måste det vara ett utmärkt köp. Om du däremot kommer behålla den 2-3 år lär den få en riktigt stor törn i andrahandsvärde. Ju äldre bilen är desto mer värderas den på skick, men ska du sälja en begbil som "nästan ny" kommer en stor del av det att gå om intet pga gammal kaross.
Jag skulle alltså vilja säga att den kan vara ett utmärkt köp eller ett uselt köp, helt beroende på hur du själv tänkt äga den.
År 2010/11 troode många här på forumet XC90 skulle ha väldigt dåligt andrahandsvärde efter 3 år då den kommer uppfattas extremt gammal, nu 3-4 år senare har vi ett kvitto på att den är värd mer än motsvarande XC60 trots att XC90 är gammal konstruktion & att det känns äldre invändigt.

Draco-fälgen var standard på 744 GLT 16[…]

Gigantiska utvecklingskostnader för elbilarna[…]

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]