Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anrajas
Fick ett problem med våran Volvo idag,
Frugan var ute o körde (självklart)

Fick felmeddelande motorprestanda nedsatt så när hon kom hem så tog jag en tur o märker att där är typ ingen ork i bilen, turbo laddar inte som den skall utan när jag gasar på så uppkommer meddelande, o bilen blir slö som en snigel och jag tycker vilja mig höra att det viner mer ifrån turbon. Stänger jag av bilen o låter den stå ett tag så till en början funkar den bra tills jag börjar gasa på, ingen ojämn tomgång eller något så.
Har bokat tid hos verkstad (mechanum) på tisdag men jag är ganska otålig, vill iaf kanske få en aning om vad det kan vara som spökar.
Kollat runt på olika forum men hittar inget som jag kan relatera mig till direkt o börjar få spel då jag ändå vill kunna ha förslag på vad det kan vara så man kanske kan förbredda sig på det "värsta".
Om det kan vara turbon som dummar sig (hoppas ej) eller kanske behövs uppdatera mjukvaran till bilen eller något annat trams. Har nollställt bilen men återkommer ändå.

Så om det finns något geni som vet eller har varit med om något liknande som kan ge råd är jag väldigt tacksam.

Bilen är en Volvo V70 T5 2012. (chippad) steg1

/ Andreas
av Anrajas
Nej jag har inte gjort det, har tittat lite snabbt på slangarna men inte sett något, kan ju ha missat någon slang,
Jag hoppas verkligen det bara är någon slang, lmm eller magnetventil,
Har för mig att jag hade liknande symtom på min saab för några år sedan, när turbon laddades under gaspådrag så la den av när det blev för mkt tryck o gick som skit, visades då att det var magnetventilen, så jag hoppas verkligen det så det inte är spjället som behöver bytas.

Mvh
av Anrajas
Fick det rådet också ifrån en vän idag att trim är inget han kunde rekommendera, tyckte jag skulle kört orginal men ack så tråkigt enligt mig själv men fan man lär sig av sina misstag, men hoppas att det inte är något allvarligt fel även om jag tror det? Förväntar mig det värsta. Skulle läsa ut fel kod idag men fick inget bra svar på det :(
av Anrajas
Update:

Bilen varit på verkstad o fått felkod att det kan vara knacksensor som är problemet, släckte felkoden men kom tillbaka efter 10min körning så var bara att köra tillbaka.
Dom ska gå igenom bilen riktigt i veckan för att lokalisera felet, kan det va så att knacksensorn orsakar detta?

Mvh
Användarvisningsbild
av snoddasD5
utbytes turbo 6000-7000:- Tar dom 10000:- för att byta den lät mycket. vänd dig till någon annan som kan byta den billigare för så många timmarsjobb tar det inte.
av Anrajas
Det var Mechanum i Malmö som gjorde bytet.
16300:- ca landade det på. Bjöd faktiskt på 50% av arbetet.

Turbon gick på ca 11000:- bara det sen lite små saker till så landade vi på den summan.
När det är en sån pass ny bil så och det gäller så stor grej så tar jag hellre den till en Auktoriserad än en ute på landet.
Lite lättare saker som byte av bromsar etc kan man ju ta en lite mindre kan jag tycka. / Andreas
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]