Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tideborn
Hej!
Har en volvo v70 2.4 2010 som har gått 14.000. Har märkt dom senaste två veckorna att gasen reagerar riktigt dåligt när man tex stängt av bilen och sen ska starta och åka iväg strax igen. Kan ge full gas på vilken växeln som helst men det händer nästan inget alls. Någon som har haft liknande problem?
Användarvisningsbild
av RWD
Kan det vara så att motorstyrningen begränsar varvtalet precis vid start tills tillräckligt oljetryck har bygts upp för att inte t.ex turbon skall ta skada?
Testade på min bil och fick inte heller full respons precis vid start men bara efter någras ekender så var det full effekt. Brukar inte trycka full gas direkt när jag kör iväg så har inte märkt detta tidigare.
Användarvisningsbild
av RWD
Hur har det gått?
Detta fenomen var så gott som borta på min ett tag men nu efter att ha åkt en längre resa på c:a 60 mil med två stopp så kom det tillbaka då jag körde ett par kortare sträckor hemma samma dag men nu tog det lite längre tid innan den kom igång som normalt.
Någon annan som har någon idé om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag hade liknande problem med min V60 i slutet av förra sommaren. Fick tipset av en bilmeckarkompis att jag antagligen kör "lite för mycket eco-driving i kombination med ca 1,5 mil till jobbet" (motorn hann alltså aldrig bli riktigt ordentligt varm någon gång) så jag testade att blåsa ut på motorleden hemmavid till mer eller mindre varvstoppet på 2:an, 3:an och 4:an varje morgon i någon månads tid och det avhjälpte allt vad slö och lite hackig gång hette.
Antagligen var det avlagringar eller pålagringar som orsakade dessa symtom. Kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
av RWD
skyrazer skrev:Jag hade liknande problem med min V60 i slutet av förra sommaren. Fick tipset av en bilmeckarkompis att jag antagligen kör "lite för mycket eco-driving i kombination med ca 1,5 mil till jobbet" (motorn hann alltså aldrig bli riktigt ordentligt varm någon gång) så jag testade att blåsa ut på motorleden hemmavid till mer eller mindre varvstoppet på 2:an, 3:an och 4:an varje morgon i någon månads tid och det avhjälpte allt vad slö och lite hackig gång hette.
Antagligen var det avlagringar eller pålagringar som orsakade dessa symtom. Kanske kan vara något?
Ok, kanske ska prova det då. Har också 1,5 mil till jobbet men tycker inte jag kör ecodriving precis.
Är det för att partilelfiltret skall regenereras då antar jag? Körde ju flera längre sträckor precis innan det blev sämre så tycker att motorn borde ha blivit rejält varm. Totalt 120 mil sen i fredags fördelat på c:a 60, 10 och 50 mil (fre, sön, tis). Var även uppe i fjällen 10 dagar i januari/februari så två resor på 50 mil dit resp hem.
Under julhelgen 2x20mil. (Kör c:a 4-5 resor på 2x20mil under sommarhalvåret)
Bilen gick bra hela tiden då och går bra nu med skillnad att det tar kanske 20-30 sekunder innan den kommer igång mot tidigare knappt 5 sek.
Känns som turbon inte laddar.
Samma sak efter att bilen stått bara nån timme.
Ska tillägga att jag kör barnen till träning två gånger/helg c:a 3-4km enkel väg. samt ett par ggr i veckan men då på vägen hem från jobbet.
Några fler idéer?
Användarvisningsbild
av RWD
Hade motorvärmaren på i morse. Tog nog ett par minuter innan bilen gick bra, lagom tills jag skulle ut på motorvägen.
Samma sak på vägen hem men sen gick den dåligt igen när jag svängde av motorvägen så jag körde ut på motovägen igen och bilen började gå bra igen men fick sakta ner pga trafiken och sen gick den dåligt igen. Fick strax därefter upp medelande "sotfilter fullt" och lite senare "service erfordras".
Körde minst 20minuter till med lite högre varvtal 3-4000 c:a. Bilen gick bra igen efter ett tag men dåligt sen igen efter några minuter. Var svårt att hålla nån högre jämn fart pga av trafiken så får väl göra ett nytt försök senare.
(Såg ingen gul triangel, som det står i instruktionsboken)

Tycker ändå att det är märkligt att filtret är fullt när jag precis har varit iväg på en längre resa. Kan det vara så att nåt annat är galet så att regenereringen inte går i gång?
av oldtimersmc
Fullt sotfilter kan ju bero på att motorn inte går rent så det behöver inte vara orsaken.

Skulle misstänka tempgivare då den går bra när den är varm, sys kan ju få felaktig info om ex att motorn är varm och drar på för lite diesel alt för kall och smackar på fullt hela tiden.
Dp sensor till sotfiltret kan ju naturligtvis vara med och spöka.

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]