Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nejo
Hej,

har en S80 2.5T -07 (aut) och för ett tag sedan började Låg oljenivå lysa, fyllde då på ca 3dl olja. 3-4 veckor gick och sedan började lampan lysa igen.

Någon som varit med om nått liknande eller vet vad som kan va fel?

MVH
Användarvisningsbild
av Anders E
Den varningen är megaöverkänslig. Min brukar varna när
nivån är mellan strecken på stickan. Får fylla på ca 5dl då.
av Yaniz
Samma här. Har en V70 2.5T och den börjar varna för låg oljenivå redan vid 75-80% på stickan. Fick panik på tyska autobahn första gången det hände och stängde av motorn direkt, och något trafikfarligt (med ilskna reaktioner från medtrafikanter som följd) bara för att konstatera att oljenivån var så gott som max.

Sörplar 1l olja på 400 mil annars. Helt normalt eller t o m i underkant enligt Volvo. Svågerns V70 diesel drar 1/2 l på 100-150 mil. Helt normalt enligt Volvo.

Hade en 940 i min ungdom som inte drog en droppe olja mellan bytena. Vid något tillfälle skulle jag imponera på mekanikern i släkten och nämnde detta. Inte bra alls, du åker omkring med olja utspädd med bensin, blev svaret. Och mycket riktigt, luktade på oljan vid nästa oljebyte och den "doftade" bensin. Tilläggas bör att bilen endast gick korta sträckor om ca: 2 km 2-3 gg per dag.

Så det är absolut inget fel om bilen konsumerar olja. Har dock hört osannolika historier om BMW:s motorer med bisarr oljeförbrukning.
av jpennerb
Yaniz skrev:Så det är absolut inget fel om bilen konsumerar olja. Har dock hört osannolika historier om BMW:s motorer med bisarr oljeförbrukning.
Även Audi bilar gillar olja, 1-2dl/100mil är fullt "normalt"! :roll:

Så mellan en service på 3000mil finns det kompisar som häller i 3-4 liter olja, undrar varför dom ens gör ett byte. Oljan är ju ny för jämnan! :lol:
av nejo
Där ser man.

Hade tidigare en annan S80 2.5T -07 och där fyllde jag inte på olja en enda gång (utöver service) under de fyra åren jag hade den. (Uppenbarligen inte bra enligt Yaniz post).

Tack för infon
av Andis
Det kan inte vara oljereturen på turbon som läcker?

Min läckte rejält innan bytet nu ska det bli spännande att se vad den drar.

Före var det typ 1,5-2 liter på 1500 mil

Min pappas 2,5T drar ingen olja alls på 1500 mil.
av AndS
Yaniz skrev:
Sörplar 1l olja på 400 mil annars. Helt normalt eller t o m i underkant enligt Volvo. Svågerns V70 diesel drar 1/2 l på 100-150 mil. Helt normalt enligt Volvo.
Om en frisk Volvodiesel drar 5dl olja på 100-150 mil är det inte normalt, däremot en mycket sliten eller felaktig motor kan det se som "normalt" men då är något annat inte normalt med den motorn. I detta fallet 4-5 L olja/1000mil, med en diesel så blir det 1 L på 2-3 tankningar :D
Eller så har man frågat den Volvohandlare som sålt bilen :wink:
Den enda bil jag haft med liknande förbrukning var min första Opel Rallykadett och då blåste den blårök när man gasade på.
De Volvobilar jag haft har legat på ca 5dl/1000mil. Nuvarande diesel drar lite drygt 1L på 2500 mil och har nu rullat 17500 mil, verkstan får lägga en flaska i bilen vid service och den räcker sedan till nästa service. Brukar slå i 3-4dl när den varnar för låg oljenivå utifrån att man endast ska fylla 2/3 på stickan min/max nivå på den modellen vi har.
av Yaniz
AndS skrev:
Yaniz skrev: Svågerns V70 diesel drar 1/2 l på 100-150 mil. Helt normalt enligt Volvo.
Eller så har man frågat den Volvohandlare som sålt bilen :wink:
Misstänker själv att så är fallet.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Anders E
Min drar ca 5dl olja på 1800 mil.
av Yaniz
Anders E skrev:Min drar ca 5dl olja på 1800 mil.
Min 2.5T drar ungefär lika mycket dvs 1l olja på 400 mil, men då åker jag en hel del motorväg hemma (120-130 km/h) och en del i Tyskland (max 150-160 km/h när det är möjligt och trafiksäkert). Beräkningen är grundad på totalt körda mil per år och mängd påfylld olja per år (förbrukningen är naturligtvis något högre vid mycket motorvägskörning).

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]