Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Hände en mysko grej på vår 2011 XC70 D5 awd häromdagen, hustrun tog bilen efter en halv arbetsdag för att åka på ett möte, vägen blöt och skitig och när hon skulle spola rutan hände ingenting förutom att torkarna startade på skitig ruta. Hon gjorde minst 5 försök, samma resultat, inget vatten på vare sig ruta eller strålkastare men torkarna gick förstås igång :x (Full spolarbehållare...)
Hon ringde mig direkt och jag bad henne testa igen efter mötet då bilen stått parkerad någon timme, och helt plötsligt funkade det :shock:
Någon som upplevt något liknande? Bilen gått 14600 mil, inköpt hos Volvo-återförsäljare för två veckor sedan.
Efter kontakt med dem idag finns det inget att göra om felet "har lagat sig själv", inga felkoder lagrade enligt dem.
Hade tidigare en XC70 2,5T AWD med knappt 24000 mil på mätaren då den såldes, kanonbil med grymt hög kvalitet på allt. Börjar fundera på om Ford haft för mycket inflytande när det gäller kvalitetskraven på senare modeller?

Mike
av valln
Jag klurar också på att Ford har haft för mycket inflytande på sista generationens bilar...

Ditt bilbyte har väl främst gynnat volvohandlaren. :wink:
av mattiasv60
Inte så att spolarvätskan frusit ? Sen har temperaturen stigit / värme från motorn har tinat upp vätskan - och sen har det funkat igen.? ??:-/
Användarvisningsbild
av mikethebik
mattiasv60 skrev:Inte så att spolarvätskan frusit ? Sen har temperaturen stigit / värme från motorn har tinat upp vätskan - och sen har det funkat igen.? ??:-/
Nix, blandat för -18...
Användarvisningsbild
av mikethebik
mikethebik skrev:
mattiasv60 skrev:Inte så att spolarvätskan frusit ? Sen har temperaturen stigit / värme från motorn har tinat upp vätskan - och sen har det funkat igen.? ??:-/
Nix, blandat för -18...
Tillägg, det var 5 plusgrader ute och bilen stått med motorvärmare sedan hon kom till jobbet.
av RollTheDice
Har haft liknande problem på min förra bil (V60 -12), då var det en backventil som kärvade.
Användarvisningsbild
av mikethebik
RollTheDice skrev:Har haft liknande problem på min förra bil (V60 -12), då var det en backventil som kärvade.
Ok, var sitter den?

Mike
Användarvisningsbild
av börne
mikethebik skrev:
RollTheDice skrev:Har haft liknande problem på min förra bil (V60 -12), då var det en backventil som kärvade.
Ok, var sitter den?

Mike
Brukar i alla fall sitta under huven där munstyckena sitter, vet inte hur det är på dessa. Bytte på min 9-5 jag hade tidigare & om dessa är kass rinner spolarvätskan tillbaka ner i behållaren så tar det en stund innan det kommer, men spolar man ett tag borde det ju komma.
av RollTheDice
mikethebik skrev:
Ok, var sitter den?

Mike
Kollade lite i VIDA nu och på din sitter det endast en backventil vid spolaren för bakrutan.
Märkligt att den inte heller spolade strålkastarna (om ni körde mer än 5ggr) i o med att det är en separat pump.
Skulle kunna vara avluftningventilen #25 (vakuum i tanken), dock inte så troligt.

#4. spolarpump för fram och bakruta.
#6. högtryckspump för strålkarstarna.
Bild
Användarvisningsbild
av mikethebik
Ingenting på strålkastarna heller, dock efter hennes möte sprut även på dem, funderar på "glitch" i styrningen av spolningen eller mysko glapp i spaken?
Antar att vind-och strålkastar-spolning också styrs över bussar och relä?

Mike

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]