Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40CC
Som rubriken lyder. Är det någon som har en och som kan dela med sig av sina erfarenheter av motor, chassi, bränsleförbrukning, väghållning och fyrhjulsdriften?

Tacksam för era svar!
av manek
Automatlådan är dock i min menig totalt värdelös, och förstör hela bilen!!
När den har slirat färdigt ska man vara glad om 18hk har hittat ned till hjulen :roll:
av V40CC
Självklart kan jag provköra men vill höra lite åsikter från andra som har testat eller som har en själv innan...
Det verkar ju onekligen vara delade åsikter om bilen, framförallt växellådan verkar det som...
Användarvisningsbild
av Perra83
Körde en XC70 D4 AWD Summum automat Sport -15 för någon helg sedan.

Det är ingen raket om man säger så men det är inte min nuvarande V60 D4 163/400 heller!!!

Klockren AWD, lådan växlade mjukt. Jag kör inte automat till vardags så jag kan inte köra en men jag vet hur det går till. Man lär sig bilen och bilen lär sig väl hur man kör.

Min V60 MY13 har laminerade rutor runt om och rullar på dubbfria Nokian hakka R. Min bil är tyst men den XC70n som jag testade var ännu tystare trots att den rullade på dubbdäck och hade bara vanliga rutor.

Jag gillar när bilen ligger som ett strykjärn på vägen men tusan så skönt det är att sitta lite högre och åka tyst och mjukt.

Säljer förhoppningsvis C30n i veckan och då behåller vi V60n annars beställer vi en ny XC70 :wink:

OM XC70 fanns med svart innertak, nya 8-steg automaten och AWD hade saken varit biff redan. Vilken bil det hade varit :D
av V40CC
Tack Perra83 för ditt svar! Nej, det är nog ingen raket men samtidigt väljer man ju inte det när man köper en XC70 heller... Hur upplevdes AWD:n, körde du i vinterföre??
Jag tycker min är som jag förväntade mig. Automatlådans funktion stör inte mig. Att den använder momentomvandlaren i stadstrafik är ju för att om man inte göra det (man kan prova genom att växla manuellt, då låses lockup i betydligt högre grad), då vibrerar det mer, eftersom lådan byter växel tidigt. Genom att då lätta på lockup slipper man vibrationerna, utan att behöva gå ner en växel. Så snart man drar på mer låser lådan omvandlaren.

Nu är ju min en D5, så jag har inga åsikter om snabbhet eller så. Fyrhjulsdriften tycker jag fungerar bra, men jag har ju förstås Haldex 4, inte dagens förenklade Haldex 5, så den ska ju vara bra. Det går att ta sig fram där bilen inte håller för att köra med, om man säger så.

Färddatorn visar 0,8 l/mil om jag inte nollställer den på länge, alltså inkluderande all sorts körning. Då ingår en del släpdragande också.
av ansjo
Har iofs en -13, och optimerad med Polestar och dricker blandad körning runt 0,8. Förbrukningen gick faktiskt ner efter optimeringen, och det optimeringen var värt sina kronor.
Jag har haft inne bilen ett par gånger pga växellådan som växlat hårt och varit allt annat än premium, och blev faktiskt så trött på den den sista tiden så jag beställde en ny bil. Tror bilen fattade detta, då den de senaste 200 milen gått som en dröm. Hade den gått som den gör nu hade jag troligen inte köpt en ny bil utan väntat på någon av modelluppdateringarna.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jäverhammar skrev:Tycker att fjädringen i vår XC70 med standardchassi är lite väl hård...

För övrigt en helt fantastisk bil som är otroligt tyst och skön att åka i.
Oj? Då ska du testa XC70 sport, du måste ju sitta som på räls då? För min del är sport lagom och standard för svampigBild

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]