Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefan.li
Hej alla

Jag har haft problem med passagerardörren i vinter, hittills har det varit att den inte går att stänga, den hakar inte igen sig. Idag går den att stänga men i panelen står det att den är öppen och problemet blir då att jag inte kan låsa den.

Har ni några tips? Det är en v70 my11.
Användarvisningsbild
av P210
Låskistan är inget du byter eller fettar om i en handvändning, men det ser ungefär likadant ut på alla volvomodeller och om du tar en skruvmejsel och för in i låskistan på samma sätt som låsöglan i bilen gör när du slår igen dörren (så haken "går i lås" - glöm inte "öppna" dörren så haken går tillbaka igen innan du slår igen dörren igen!)
Då kommer du se att på sidan av den roterande haken sitter en massa torkat fett, (vid röd pil på bilden) genom att pilla bort det mesta och på med nytt fett/olja kan du få tillbaka full rörlighet igen, har hjälp mig på två dörrar i vinter!
Men även om haken roterar kommer du inte åt själva låskläppen som låser dess rotation, men har du tur så ger lite nytt fett/olja mindre problem..
Bild
Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]