Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Imorses när jag åkte till jobbet så började vindrutetorkarna att gå helt utav sig själva. Först på låg intervall sen snabbare intervall och så höll den på hela tiden i ca halvtimme. Försökte att både stänga av dem och sätta på dem med spaken men inget hände. Strax före jag var framme vid jobbet så la de av helt. Testade då att sätta på dem på både intervall samt den de vanliga hastigheterna och satte på vindrutetorkespolarna men inget hände, så nu hade jag fullt med spolarvätska på rutan och fick sämre sikt. ??:-/

När jag stannade på parkeringsplatsen så testade jag igen att sätta på vindrutetorkarna och då fungerade de helt plötsligt! :-O) I eftermiddags när jag åkte hem så gjorde jag ett nytt test men nu fungerar de inte igen. Har kollat i instruktionsboken var nånstans säkringen sitter men det framkommer inte. Har läst tidigare efter sökning på forumet att nån hade samma problem och det visade sig vara backup batteriet till larmet som behövde bytas och på nåt sätt interfererade med torkarna. Så efter bytet så fungerade torkarna igen, kan det vara samma fel på min bil?? Verkar konstigt att det skulle bero på det.
På äldre V70 och V70N så kunde detta inträffa om det blev kortis i strålkastartorkarna.

Nu har ju inte din några torkare men väl strålkastarspolare.
Anders E skrev:På äldre V70 och V70N så kunde detta inträffa om det blev kortis i strålkastartorkarna.

Nu har ju inte din några torkare men väl strålkastarspolare.

Ok. Har bokat tid på verkstad nu på torsdag, får se vad de kommer fram till men det är bra att få lite tips och råd från er här på forumet. Kan ju i bästa fall vara nåt man kanske kan fixa själv. Bara och hoppas på att det inte regnar imorgon och på torsdag så att jag kan ta mig till jobbet. ;-//
Hello igen

Dags för en uppdatering. Kommer precis från verkstan och det var torkarmotorn som packat in pg a fukt ?:-/ Det har läckt in vatten och fukt i motorn och det är en enda sörja erj och gegg. Har läst på forumet att jag inte är den ende som råkat ut för detta. Hela kalaset går på ca 3000:- inkl jobb. Finns det nån bot för detta så att man kan förhindra att nästa torkarmotor går samma öde till mötes?
helgonet1 skrev:Hello igen

Dags för en uppdatering. Kommer precis från verkstan och det var torkarmotorn som packat in pg a fukt ?:-/ Det har läckt in vatten och fukt i motorn och det är en enda sörja erj och gegg. Har läst på forumet att jag inte är den ende som råkat ut för detta. Hela kalaset går på ca 3000:- inkl jobb. Finns det nån bot för detta så att man kan förhindra att nästa torkarmotor går samma öde till mötes?

3000:-, sura stålar.

Den är lätt att byta själv om du köper motorn från tex JB.
Se även till att mekanismen smörjs upp vid torkararms-tapparna.
Lätt att det kärvar där.
Hej igen
Dags för en ny uppdatering. Kalaset gick på 2300:- inkl jobb och delar. Inte så farligt ändå tycker jag. Nu fungerar torkarna igen. Mekken visade mig den bättre beg samt min gamla torkarmotor vilken såg ut som skit :lol: Den beggade hade suttit på en skrotad S80 som gått ca 2000 mil såg enormt fräsch ut ingen rost llr fukt nånstans. Det tidigare beloppet vart en uppskattning, skönt när det går åt rätt håll. :wink:
Anders E skrev:
helgonet1 skrev:Hello igen

3000:-, sura stålar.

Den är lätt att byta själv om du köper motorn från tex JB.
Se även till att mekanismen smörjs upp vid torkararms-tapparna.
Lätt att det kärvar där.
Allt fungerar men märkte tidigare idag att gummit som sitter under torkararmsfästet (se bild) och ska täta detta, roterar med när jag använder torkarna, typiskt alltid ska det vara nåt. Testade idag att få loss armen men den sitter berget, behövs det nån slags avdragare till detta?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Taxen47
Jag skulle ta en liten mejsel och peta ner de små tapparna på gummit,så de åker in under panelen där de skall vara.Om du börjar med som det ser ut på bilden och sen slår på tändningen och puttar upp spaken så torkarna hamnar i serviceläget och står rakt upp,så bör du kunna peta ner på andra sidan.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]