Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Hur stor skillnad är det att köra den nya D4 mot de gamla 5-cyl?
Har funderat på ett byte och går då från en -08 med 205hk/450Nm. Är öppen även för lite lägre effekt men vill ändå ha råstyrkan kvar.
Nu finns ju AWD-automat med ett pris som inte skiljer mycket från den nya 4-cyl D4 med manuell låda i pris, är inom försvarbar prisskillnad.
av MrMupp
Jag har haft båda och jag upplever att 2-liters motorn har bättre klipp från 2000 rpm och uppåt, medans den "gamla" 2,4:an har väsentligt bättre bottenvrid och en jämnare momentkurva över registret.

Faktum är att under 1300-1400 varv är 2-liters motorn gränsfall till okörbar. Man kan trampa hårt på pedalen så hjälper turbon motorn att komma upp i varv, men det är på konstgjord väg.

Däremot från 2500 rpm och uppåt är det ett sjukt drag i den motorn, bättre än 2,4:an skulle jag säga. Troligen är turbotrycket högre eller nåt.

Bara mina 2 cent av självupplevd känsla.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har också haft båda och upplever den nya 4:an som överlag starkare och piggare. Jag hade manuell låda till den gamla och aut till den nya. Det kan säkert påverka att jag upplever den kvickare för att jag snabbare kommer iväg, då jag slipper växla. Att den nya skulle vara obrukbar vid 13-1400 varv känner jag inte alls igen. Det är där den normalt ligger och trycker jag på gasen accelerar den snabbt och den växlar sällan ner vid backar utan orkar upp utan problem. Men ska jag var ärlig, det är nyanser vi pratar om, båda motorerna är trevliga. Det jag verkligen gillar med den nya, fast det har mer med automatlådan att göra, är sportläget. När man vill köra kvickt så är den guld, bilen blir som en pigg bensinare och sticker iväg snabbt.
Användarvisningsbild
av Funk
Kombinationen ny 4 och den nya åttastegade automaten är i mitt tycke bättre än den gamla uppsättningen på alla punkter.

/Thomas
av AndS
Jag prioriterar vridet från botten, gärna ork från 1200 varv och brukar växla mellan 2000-2500 varv.
Och även när man backar med kärra så kan med nuvarande motor bara släppa lite på kopplingen utan att behöva möta med gas, det sköter motorstyrning själv.
Att kunna accelerera från stillastående har absolut ingen betydelse, däremot ska den orka att svara kraftfullt när man ligger mellan 80-100km/h för en omkörning.
Kör manuell låda idag och kan tänka mig fortsätta med det.
Vill undvika att just nu åka att provköra, nya bilar lockar till byte :wink:
av MrMupp
En sak som bör nämnas är att D4 AWD AUT är väsentligt törstigare än 2,0 manuell (och kanske även aut?). Spontant skulle jag säga 0,2 dl mer per mil.

Men nu har ju dieselpriset gått ned. Plus att man lever bara en gång. Kombon AWD/AUT och "stora" motorn, tycker jag är kickass. Dvs riktigt bra!
Satsa på en D5 manuell där har du betydligt mer kraft än Nya D4 manuell! I alla lägen är D5:an snabbare. Och dessutom inte alls mycket högre förbrukning än D4 vea.
av s6025t
MrMupp skrev:En sak som bör nämnas är att D4 AWD AUT är väsentligt törstigare än 2,0 manuell (och kanske även aut?). Spontant skulle jag säga 0,2 dl mer per mil.

Men nu har ju dieselpriset gått ned. Plus att man lever bara en gång. Kombon AWD/AUT och "stora" motorn, tycker jag är kickass. Dvs riktigt bra!
Tänk på att AWD+AUT är dyra att skatta de ligger över 4000kr/år så skatten är lika stor utgift som de 0,2 literna kostar om man kör ca 1500mil/år en manuell 4 cylindrig VEA V70 är skattefri i 5år
av berrabus
MrMupp skrev:En sak som bör nämnas är att D4 AWD AUT är väsentligt törstigare än 2,0 manuell (och kanske även aut?). Spontant skulle jag säga 0,2 dl mer per mil.

Skiljer det 0.2dl per mil spelar det ju absolut ingen roll. Gissar att du menar 0.2l eller 2 dl.
av MrMupp
berrabus skrev:

Skiljer det 0.2dl per mil spelar det ju absolut ingen roll. Gissar att du menar 0.2l eller 2 dl.
Sorry, ja så klart 2 dl per mil. :oops:
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]