Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag haft min baklucka öppen några minuter, slutar stängningsfunktionen att fungera. Om jag öppnar för att bara ta in/ut saker lite snabbt (uppskattningsvis <1min) funkar det alltid att trycka på knappen och luckan stänger. Helknäppt... Knappens belysning slocknar dock aldrig. Vad tror ni kan vara knas?
Problemet gäller även när bilen står igång på tomgång. Så batteriet har jag uteslutit. Rätt eller fel?

Nu ska jag spekulera hej vilt här, efter ett par kalla dessutom: Hur får styrningen till stängningsfunktionen information om att luckan är öppen, så att den "vet" att den ska kunnas stänga med knappen? Om det kan vara nåt vajsing med det... Tappar "minnet" att luckan är öppen om det nu är så det fungerar???

Eller finns det kontakter i kabelsystemet i bagageluckan fram till knappen som är värda att lossa och spraya med Elektronikspray? Svagström som inte har full kontakt överallt..?
Funkar knappen varje gång du trycker på den inom några minuter från det att du öppnat luckan kan det inte vara fel på kontakten. Det låter som en mjukvarugrej med en timeout.
xerent skrev:Funkar knappen varje gång du trycker på den inom några minuter från det att du öppnat luckan kan det inte vara fel på kontakten. Det låter som en mjukvarugrej med en timeout.
Ja, eller hur! Får åka förbi Volvo på Måndag och höra efter lite tror jag. Kolla med dom om det finns nån timeout funktion.
När det lyser i stängningsknappen är den också aktiverad. Den aktiveringen kommer via låset. Men du säger ju att det lyser, och ändå inte fungerar. Så det måste vara något annat.
apersson850 skrev:När det lyser i stängningsknappen är den också aktiverad. Den aktiveringen kommer via låset. Men du säger ju att det lyser, och ändå inte fungerar. Så det måste vara något annat.
@apersson850, Du verkar väl insatt med det här med elbakluckor (läst massa trådar nu om elbakluckor där du kommit med mycket nyttig input). Har du kännedom om mjukvaran har nån "time-out" funktion?
Min har i alla fall ingen timeout som jag har märkt. Den har stått öppen länge ibland (med länge menar jag i storleksordningen mer än en halvtimme) och ändå gått att stänga elektriskt.
Du kan ju titta in i taket där bak när luckan inte går ner. Om taklampan är tänd tror bilen i alla fall att luckan är öppen fortfarande.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]