Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Byte torkarmotor bak på en Volvo v70 -2009 är det svårt eller ? Precis varit på Volvo Sandviken och fick en prisuppgift på 4500 kr, och på mekonomen kan man köpa motorn för 1500 kr så det känns som ett rån att lämna in och byta för dom pengarna om man klarar det själv.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Kikade i min Haynesbok och det verkar inte vara så avancerat.Själva motorn sitter med tre skruvar och fästplattan med tre bultar.
Motorn skall vara nollställd och först får du ta bort armen.Sen kommer det kluriga att ta bort inredningen.Står om det i boken men det var så mycket text,så kanske någon annan kan beskriva det.När nya motorn är monterad,så skall den provköras så den nollställs innan nåt återmonteras.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det där fixar du själv. Det finns massor med trådar här som behandlar problem med bakrutetorkaren, sök på baktorkare, bakrutetorkare med mera i kategorin "Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)". Nu vet jag inte varför din felar men ofta har det hjälpt att fetta om.

Här finns i alla fall instruktion hur du tar bort inredningen (guide: Parkeringsassistans, kamera): http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202009

Volvos monteringsanvisningar är tacksamma att tillgå till mycket: http://accessories.volvocars.com/sv-se
av Lillolle
Jag har tittat på bif. Länkar dock utan att hitta fakta kring torkare bak. Ngn som har haynes bok o kan kopiera o maila mig, eller annan info vore jag tacksam
Användarvisningsbild
av apersson850
En sån brukar inte vara konstigare än att det begriper man hur det går till bara man tittar på den. Inredningen tas bort genom att ta två skruvar i sidan och två i handtaget. Sen är det våld som gäller. Ryck inte för långt, för det är lite kablar som ska kopplas ur också (beror på utrustning). Stängningsknapp och keylessantenn till exempel.

Sen när man monterat alltihop kör man ett slag innan man monterar torkararmen. Då vet man att motorn parkerat rätt när armen sätts dit.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]