Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Satt och kollade lite på YouTube ikväll. Hamnade på en sida där man ser produktionen av bla V70. I en sekvens ser man en facelift utan DRL. Detta trodde jag var standard, då bilar med både xenon och halogen har detta, tex taxibilar i Stockholm.
Lite nyfiket: Hur ligger det egentligen till? Handlar det kanske om att den är för en helt annan marknad, ratten sitter nämligen på höger sida...
Bilen kan ses på denna länken vid 2:55 och 3:05. https://www.youtube.com/watch?v=QvpeMY3htVM
Finns det länder där DRL inte är tillåtet?
Användarvisningsbild
av SvenB
För bilar som skall säljas inom Europa är det åtminstone standard. Får väl inte säljas annat.
Användarvisningsbild
av joel80
Sven.. är det inte så att det är okej att sälja en bil med "vanlig" belysning så länge den har automatik och lyser även dagtid? (Att belysningen alltså är igång även dagtid.)

När blev det annars krav på det här? Min V70 som registrerades i trafik jan 2013 har inte DRL.
Användarvisningsbild
av hollan
I japan vet jag att drl är olagligt och dom har även ratten på högersida
Så mest troligt är det en japan specad bil som byggs
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Sven.. är det inte så att det är okej att sälja en bil med "vanlig" belysning så länge den har automatik och lyser även dagtid? (Att belysningen alltså är igång även dagtid.)

När blev det annars krav på det här? Min V70 som registrerades i trafik jan 2013 har inte DRL.
Nej, jag tror inte det. Men tror jag att Volvo tolkade det så till en början, eftersom det bara var S40/V50 som hade det i början när direktivet infördes. Om sedan Volvo "fått smäll på fingrarna" eller infört det på alla modeller vid facelift ändå, vet jag inte. Jag tror att de flesta Volvomodeller inte fick det förrän MY14.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]